Eindhoven,
21
september
2017
|
18:06
Europe/Amsterdam

Internationaler onderwijs? Bouw een gate!

Onderwijsontwerpers Fontys ontvangen cheque om 'meer kennis te halen en brengen'

Vijf initiatieven op het gebied van Organisational Support (OS) hebben vanmiddag een cheque ontvangen van het Europese subsidieprogramma voor hoger onderwijs Erasmus+. Een daarvan is van Fontys Educational Designers (FED). Zij hebben een idee om de internationalisering bij Fontys verder te verbeteren: bouw een gate.  

''Het is een beetje abstract'', waarschuwt Siete Sirag, één van de ontwerpers. We wagen het erop: ''Er komen regelmatig buitenlandse delegaties bij Fontys op bezoek, meestal bij één bepaald instituut of opleiding. De bezoekers komen alleen iets ‘halen’ en zien in vogelvlucht de opleidingen. Als Fontys ‘halen’ wij bij hen op dat moment ook weinig, terwijl ze zoveel data en inzichten met zich meenemen. Alleen al als het gaat om de structuur van het onderwijs in hun land en de manieren waarop zij internationalisering op hun eigen instituten vormgeven, hebben ze zoveel te vertellen."  

Samenwerking 
Het is zonde dat die kennis voor Fontys verloren gaat vanwege het feit dat de bezoeker alleen maar met het hoofddoel van zijn bezoek bezig is. En vice versa. Er zou dus meer kennis gehaald en gebracht moeten worden. Daarom hebben de onderwijsontwerpers een 'gate' ontwikkeld: een ontvangst waarbinnen kennis wordt uitgewisseld.

''Voordat ze op reis gaan regelen we dat we de verwachtingen en uitkomsten kennen, zodat we een Fontys-breed programma kunnen aanbieden. Bij aankomst is er minimaal één sessie waarbij internationaliseringsmedewerkers, docenten, studenten en regelmatig onderwijsmanagers aanschuiven. Daar kunnen de deelnemers concrete vormen van samenwerking verkennen.''   

Finland
Hoe verzin je zoiets?
 Sirag: ''Het is gestoeld op eigen ervaring.
 Mijn collega's Jochem Goedhals en Peter Biekens gingen op werkbezoek naar Finland. Wij zijn als onderwijsontwerpers altijd gespitst op ideeën om het onderwijs te verbeteren en inspiratie op te doen. Zij hebben daar een sessie gehouden en toen werd er gezegd: ''Dit is nu de eerste keer dat buitenlands bezoek ook iets komt brengen, in plaats van alleen maar halen. Met zijn drieeën hebben we dit concept bedacht.'' 

De drie maken deel uit van Fontys Educational Designers (FED), een aantal jonge Fontys-medewerkers die samenwerken aan het  (her)ontwerpen van onderwijs. Zij staan iedereen bij die een verandering wil doorvoeren in zijn eigen werkomgeving. 

Beleidsmakers 
En nu? Met de 8.000 euro van het Erasmus-programma kan iemand worden aangesteld die het idee verder uitwerkt. ''De kennis en ervaring van internationale bezoekers over hun onderwijsstructuur wordt zichtbaar gemaakt op bijvoorbeeld een website. Daarnaast worden best-practices rond internationalisering uitgewisseld.'' Daarna is het aan de beleidsmakers om eventuele veranderingen in de organisatie van Fontys door te voeren.  [Debbie Langelaan]

Lees ook het artikel dat Bron eerder schreef over een andere winnaar: International Food Festival wil Fontys veroveren.

Foto: Jochem Goedhals (links) en Peter Biekens van FED. 

OS-award

De OS-award wordt uitgereikt aan goede en vernieuwende producten of diensten die onder meer de mobiliteit, voorbereiding en opvang van studenten en stafleden ten goede komen. Internationalisering valt daar ook onder. Het geld is afkomstig uit het Europese subsidieprogramma voor hoger onderwijs Erasmus+. 

Behalve het plan van FED zijn bij Fontys gehonoreerd:
International Food Festival (Fontys Hogeschool Engineering); 
Global Lounge (Fontys International Business School); 
International Week Economy of Happiness (Fontys Hogeschool HRM & Toegepaste Psychologie);
International Minor Transcultural Care (Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid).