september

International Food Festival wil Fontys veroveren

Evenement met internationale studenten wordt een blijvertje

Het is begonnen als een kleinschalig evenement: internationale studenten van Fontys Hogeschool Engineering proeven van elkaars gerechten én cultuur. Maar over enkele jaren kan het weleens bij veel meer instituten op de agenda staan. Nu dit International Food Festival is aangemerkt als 'OS-project', krijgt het volgens de organisatie een blijvend karakter. En: "Als andere opleidingen het ook willen organiseren, kunnen ze ons draaiboek krijgen."

Dat zegt Nico van der Aa, docent elektrotechniek bij Fontys Engineering in Eindhoven. Een instituut dat ook nog werktuigbouwkunde, mechatronica en automotive omvat en waar studenten met in totaal liefst 25 verschillende nationaliteiten rondlopen. "We zitten hier in de Brainportregio, met internationaal opererende bedrijven", verklaart Van der Aa. "Zij willen voornamelijk medewerkers die in internationale teams kunnen opereren of bij buitenlandse projecten kunnen worden ingezet."

Competenties
Bij Engineering vinden ze het daarom van belang dat studenten internationale competenties verwerven. Zo is er vorige week een pilot gestart, waarbij in samenwerking met de Volksuniversteit Eindhoven lessen in Engelse spreekvaardigheid worden aangeboden. Het International Food Festival is een ander initiatief en bestaat al twee jaar. Studenten maken gerechten uit hun thuisland, die voor een gering bedrag aan elkaar en docenten worden voorgeschoteld op de campus Rachelsmolen. 'Socializen' is daarbij het toverwoord. "Voor mij is dit hét voorbeeld van 'Internationalisation at home'", vindt Van der Aa.

Tegelijk heeft de docent zorgen. "Hoe behouden we dit evenement? Want die internationale studenten zijn over twee jaar weer weg. We willen het dus wat professionaliseren." Hij diende daarom een voorstel in om het festival de OS-status te geven. In het Europese subsidieprogramma voor hoger onderwijs Erasmus+ is geld beschikbaar voor Organisational Support (OS). Dit zijn vernieuwende, kwalitatief goede producten of diensten die onder meer de mobiliteit, voorbereiding en opvang van studenten en stafleden ten goede komen.

Gehonoreerd
Komende donderdag is de uitreiking van de cheques aan vijf gehonoreerde projecten binnen Fontys. Van der Aa weet al dat het International Food Festival 8.000 euro tegemoet kan zien en is daar heel blij mee. Dat geld zal met name worden gestoken in organisatorische zaken, zoals de extra uren die hiervoor gemaakt moeten worden en het inhuren van een voedingsexpert.

De organisatie blijft in handen van Innovum, de studievereniging voor alle Engineering-opleidingen, maar mag voortaan op assistentie rekenen van de docent en enkele enthousiaste collega's van hem. "Wij willen een draaiboek maken met bijvoorbeeld organisatorische zaken en marketing. Zodat we kunnen garanderen dat het ieder jaar plaatsvindt. Verder moet het weersonafhankelijk zijn en kostenneutraal, wat betekent dat deelnemers om een kleine bijdrage wordt gevraagd. Ook moeten we nog met cateraar Sodexo om de tafel."

Als andere opleidingen het ook willen organiseren, kunnen ze van Van der Aa (hier op de foto bij Fontys Engineering) het draaiboek krijgen. "Ik zit als coördinator internationalisering namens Engineering in een Fontysbreed coördinatorenoverleg. Daarmee ga ik dit zeker delen." [Tim Durlinger]

Het Office for Internationalisation, onderdeel van de Fontys Dienst Onderwijs & Onderzoek, heeft tien voorstellen voor SO-projecten ontvangen. Behalve International Food Festival zijn gehonoreerd:
- Global Lounge (Fontys International Business School);
- International EDU Design (Fontys Educational Designers, Paramedische Hogeschool);
- International Week Economy of Happiness (Fontys Hogeschool HRM & Toegepaste Psychologie);
- International Minor Transcultural Care (Fontys Hogeschool Mens & Gezondheid).