Venlo,
januari
2024

Initiatief Pabo Venlo wekt belangstelling staatssecretaris

Sinds het opheffen van de mediatheken kunnen Pabo-studenten in Venlo niet meer op het eigen instituut terecht voor studieboeken en jeugdliteratuur. “Heel jammer”, zeggen Shirley en Nursah. Maar sindsdien is de samenwerking tussen Fontys Kind en Educatie en bibliotheek Venlo flink uitgebreid. Tot tevredenheid van de studentes. Zelfs de staatssecretaris van onderwijs wilde meer weten over het initiatief.

Jarenlang konden studenten en docenten van Pabo Venlo voor studieboeken en jeugdliteratuur putten uit de eigen collectie. Tot de fysieke mediatheken door bezuinigingen en digitalisering vorig jaar werden opgeheven. Nu rest nog slechts een wand in een gang van het gebouw met boeken. Je kunt er niet omheen, maar de collectie wordt niet meer vernieuwd.

Pabo-studenten Nursah en Shirley waren vaak te vinden in de mediatheek. “Je kon er makkelijk even binnenlopen”, zeggen ze. “En we konden materialen lenen van andere campussen.” Toch ervaren ze het niet als een hoge drempel dat ze nu voor hun materialen de deur uit moeten naar het centrum van Venlo. “We hebben een gratis biebpas gekregen en kunnen geleende boeken bij de Pabo inleveren, daarvoor hoeven we niet speciaal naar de bibliotheek.”

Nursah en Shirley Leesconsulenten
Ook zijn er leesconsulenten aanwezig bij wie ze terechtkunnen met vragen en die hen helpen met boeken uitzoeken om mee te nemen naar hun stagescholen en te gebruiken in de les. “De leesconsulenten geven ons ook waardevolle tips en doen voor hoe we lezen spelenderwijs onder de aandacht van onze leerlingen kunnen brengen”, aldus Nursah en Shirley.

De samenwerking tussen de Pabo en de bibliotheek in Venlo is niet nieuw, maar deze is wel uitgebreid sinds de opheffing van de mediatheek. Dat is ook de staatssecretaris van onderwijs Fleur Gräper-van Koolwijk ter ore gekomen, die maandagmiddag een bezoek bracht aan de bibliotheek. “Het enthousiasme en de kennisuitwisseling die door de samenwerking kan plaatsvinden, gaat denk ik heel veel kinderen helpen.”

Belangrijke schakel
De staatssecretaris begrijpt wel waarom Fontys de eigen mediatheken heeft opgeheven. “Het onderhouden van een eigen mediatheek kan heel ingewikkeld zijn, terwijl bibliotheken die taak al van zichzelf hebben. Dat betekent wel dat je de samenwerking met de bibliotheken verder moet versterken. Voor de leesbevordering van kinderen zijn aankomende leerkrachten een belangrijke schakel.”

Pabo-docent Vital Hanssen beaamt dat. “Onze studenten kunnen niet alleen gebruikmaken van de nieuwste boeken, we gaan ook elk kwartaal met onze studenten naar de bibliotheek. Daar Staatssecretaris Fleur Gräper-van Koolwijkworden ze geadviseerd en ondersteund door leesconsulenten. Ze volgen workshops en activiteiten om hun eigen leesvaardigheid te bevorderen en doen inspiratie op om hun opgedane kennis en enthousiasme over te brengen op leerlingen.”

De leesconsulenten van de bibliotheek zijn niet alleen aanwezig in de bibliotheek, maar ook op de stagescholen en regelmatig op de Pabo. De lijntjes zijn kort. Nu nog wordt de samenwerking bekostigd uit publieke middelen. Maar de stimuleringsregeling waarmee onder meer het gratis lidmaatschap, het transport van de boeken en de leesconsulenten worden bekostigd, loopt eind dit jaar af. Gesprekken over verlenging of een andere bekostiging lopen volop.

Zien lezen, doet lezen
En wordt er al meer gelezen in de klas, vraagt de staatssecretaris aan het einde van haar bezoek. “Zien lezen, doet lezen”, zegt Shirley, die regelmatig op een rustig moment een boek leest in de klas. “Dan komen kinderen nieuwsgierig vragen welk boek ik lees en waarom ik dat zo leuk vind. Die nieuwsgierigheid is een eerste stap naar het oppakken van een eigen boek.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Ilse van Riel
January
2024
Kijk! Ondanks dat ik mijn werk in de mediatheek verloren ben door deze verschuiving vind ik fijn te horen van deze mooie ontwikkeling en hoop ik dat voorbeeld doet volgen.