november
2021

In een half jaar leraar worden: wapen tegen lerarentekort

Na een universitaire opleiding met een half jaar extra scholing leraar worden. Het kabinet wil het mogelijk maken om zo meer mensen voor de klas te krijgen. Ook voor hbo-bachelors die een eenjarige kopopleiding tot leraar willen volgen, is er goed nieuws.

Hoe interesseren we meer jongeren voor het onderwijs, was een van de vragen toen het lerarentekort begon op te lopen. Misschien moest het makkelijker worden om voor de klas te belanden.

Zodoende werd in 2009 aan de universiteiten de ‘educatieve minor’ gelanceerd: tijdens hun bachelor konden studenten een half jaar didactische vakken volgen, waarna ze les mochten geven op de mavo en in de onderbouw van havo en vwo.

Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) Studenten aan het werk bij Fontys Lerarenopleiding Sittard - foto: Bas Gijselhart.biedt deze minor ook aan in samenwerking met Maastricht University (MU). Op dit moment volgen 24 MU-studenten deze opleiding.

Na de bachelor
Er zijn ook studenten die wel hun onderwijsbevoegdheid willen halen, maar niet tijdens hun opleiding. Waarom kon je die minor niet ná je opleiding volgen, was de vraag.

Daarom bestaat sinds 2016 de ‘educatieve module’. In feite hetzelfde als zo’n minor, maar dan na je bachelor. In 2021 hebben 187 studenten zich ervoor ingeschreven, schrijft de minister.

Deze vorm lijkt ook interessant voor zij-instromers. Universiteit Utrecht ziet studenten die soms al meer dan vijf jaar geleden hun bachelor haalden, maar pas later in hun carrière erachter kwamen dat ze graag docent willen worden.

Wetsvoorstel
Officieel is deze module een experiment, dat 1 juli 2022 afloopt. Dan zouden deze modulen opeens niet meer tot een lesbevoegdheid leiden. Daarom wil het kabinet de educatieve module in de wet verankeren. Dat gebeurt eigenlijk te laat. Het kabinet verwacht dat het wetsvoorstel ruim een jaar later pas in werking zal treden. Maar daar wordt een mouw aan gepast.

Het wetsvoorstel staat nu online ter consultatie. Iedereen kan er commentaar op geven. Het idee is dat wetten beter worden als buitenstaanders en betrokkenen kritiek kunnen leveren voordat het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gaat. Het kabinet wil meteen een paar praktische problemen oplossen.

Hbo-kopopleidingen
Ook voor het hbo verandert er iets. Wie een ‘vakinhoudelijke’ bachelor heeft gevolgd, kan versneld leraar worden via een ‘kopopleiding’ van een jaar. Daarvoor krijgen de studenten nu een jaar extra studiefinanciering. Dat recht wordt in de nieuwe wet verruimd.

Want dit is het probleem. Sommige studenten hebben een iets langere kopopleiding nodig, maar krijgen dan ze geen studiefinanciering. Dat gaat dus veranderen: zij krijgen ook een jaar extra stufi.

Fontys Lerarenopleiding Tilburg biedt meerdere van dit soort kopopleidingen aan. [HOP, Petra Merkx]

Kevin
2021
Idee om dit ook te regelen voor FHMG? Voor de verpleegkundigen? Zou mooi passen in deze tijd waar men moord en brand schreeuwt als het gaat om een tekort in de zorg...