mei

‘Ik wil kunnen genieten van een normaal eerste studiejaar’

Geen gewone introductieweek, geen goed gevulde collegezalen en geen drukke kantines. Het nieuwe studiejaar zal door de coronacrisis voor iedereen wennen zijn, maar vooral voor de eerstejaars voor wie sowieso alles nieuw is. Bron sprak drie aankomend eerstejaars over hun verwachtingen en zorgen.

Robin (19) gaat in september Communicatie studeren bij Fontys in Tilburg. “Ik kijk uit naar het nieuwe schooljaar en heb enorm zin in mijn vervolgopleiding. Ook al wordt dit misschien een heel gek eerste schooljaar.”

“Het slagen op de middelbare school is voor mijn lichting al heel anders dan de scholieren die ons voorgingen, dus ik hoop dat ik het normale studentenleven wél Robinga meekrijgen”, zegt Robin.

Snakken naar fysiek contact
“Ik hoop ook dat er fysieke lessen gaan zijn, want als alles online wordt, word ik gek. Ik heb nu de laatste twee maanden al mijn lessen en toetsen online moeten volgen en maken en ik snak echt naar fysiek contact en een leraar die vóór me staat. Ik wil gewoon het gevoel en sfeer van een les in een volle collegezaal meekrijgen.”

Ter geruststelling voor Robin: Fontys heeft gisteren bekendgemaakt dat er in het nieuwe studiejaar een combinatie van online onderwijs en lessen op school komt. Daarbij krijgen eerstejaars voorrang als het gaat om de lessen op school. Dit omdat de hogeschool het belangrijk vindt om eerstejaars te laten ‘landen’.

Contact medestudenten
Over het contact met zijn medestudenten maakt Robin zich geen zorgen. “Ik denk dat ik mijn klasgenoten ook wel leer kennen als ik ze alleen online spreek, maar het wordt wel lastiger dan wanneer ik ze fysiek zou zien.”

Ook wel jammer dat je niet met je studiegenoten op stap kunt gaan, vindt de aankomend student. “Dat is nou net hoe je elkaar écht leert kennen. Je zegt toch iets makkelijker: ‘laten we de stad in gaan’, dan dat je mensen thuis uitnodigt.”

Volgend jaar intropapa
Robin heeft zich ook ingeschreven voor de introductieweek. Omdat de introweek voor een groot deel online zal zijn, wil hij het wel een keer 'normaal' meemaken en dat wordt dan volgend jaar als intropapa. “Zeker als je zelf geen intro hebt gehad, kun je het een jaar later alsnog een beetje ervaren.”

Toch moet dit voor Robin niet te lang duren. “Als in januari alles opengaat en we weer normaal lessen kunnen volgen dan vind ik dat prima. Ik kan best vier maanden niet zuipen met vrienden van school. Ik hoop alleen niet dat het hele schooljaar zo’n ‘gek jaar’ wordt. Ik wil kunnen genieten van een normaal eerste schooljaar.”

Stad leren kennen
Puck (20) gaat Toegepaste Psychologie studeren bij Fontys in Eindhoven. Ze is na een jaar gestopt met een eerdere hbo-studie, ze weet wel hoe het ‘normale’ studentenleven eruitziet. “Ik heb nu een tussenjaar en doe echt helemaal niks, dus ik ben sowieso blij als ik íets kan doen en weer kan studeren. Online lessen moeten volgen vind ik daarom geen probleem.”

Ze vindt het wel jammer dat ze de stad en studenten niet fysiek leert kennen. “Eindhoven is voor mij een compleet nieuwe Puckstad, waar ik ook nooit kom. Ik ga een introductieweek dus écht missen. Daar had ik namelijk leuke restaurants en kroegen kunnen ontdekken.”

Vrienden maken
Ook de ontmoeting met medestudenten is voor haar belangrijk. “Ik had heel veel aan de introductieweek van mijn eerdere studie. Ik heb daar vrienden aan overgehouden en dat wordt dit jaar natuurlijk anders.”

“Je kunt wel online vrienden maken, maar dat gaat minder snel dan wanneer je iemand in het echt leert kennen. Nu ken ik nog helemaal niemand op de nieuwe opleiding, dus ik denk dat daar wel een achterstand gaat ontstaan.”

Online lessen
Eric (24) begint in september, na twee tussenjaren, aan de Fontys-pabo in Tilburg. “Ik heb eerder al gestudeerd en weet hoe dat eraan toegaat. Ik maak me wel zorgen om het contact met mijn klasgenoten omdat ik al iets ouder ben.”

Hij hoopt dat hij die aansluiting ook kan vinden als ze online lessen moeten gaan volgen. “Je weet natuurlijk ook niet of de camera’s van iedereen aan zijn tijdens die online lessen. Als dat niet zo is, kun je ook tijdens de lessen jouw klasgenoten en hun reacties niet zien.“

Sport- en studieverenigingen
“De stad Tilburg ken ik dan wel van mijn eerdere studie, maar daarin heeft de introductieweek een grote rol gespeeld. Zo leerde ik namelijk de leuke kroegen kennen, wist ik waar ik moest zijn om te gaan sporten en ook de studieverenigingen ken ik via mijn introweek.”

“Dat moeten de studenten die de Ericstad nog niet kennen dus allemaal later in het schooljaar ontdekken en dat is wel echt een gemis denk ik. Alhoewel ik wel denk dat wanneer de kroegen open gaan, zij de beste tijd van hun leven gaan hebben. Want dan gaat het écht los in de stad.”

Niet bang
Puck en Robin zijn niet bang om weer fysieke lessen te gaan volgen. Zo zou Puck absoluut naar school gaan. “Ik zou dan alleen niet meer bij mijn ouders thuiskomen een tijdje, omdat ik dat toch een te groot risico vind. Maar fysieke lessen zou ik zeker bijwonen.”

Robin vindt het vooral grappig hoeveel behoefte hij heeft aan school. “Tijdens de middelbare schoolperiode klaagde ik alleen maar over school en nu kan ik niet wachten tot ik eindelijk die schooldeuren door kan lopen.”

Eric heeft daar iets meer problemen mee. “Als we in een nieuwe piek zitten, zou ik dus liever thuisblijven. Ik wil geen risico lopen. En als ik mijn lessen online zou kunnen volgen, loop ik ook geen achterstand op.” [Jacky Eickes]