mei
2020

Geen groots feest tijdens intro, maar toch ‘fysieke momenten’

Geen Purple Festival met artiesten als Bizzey, niet op kamp met je medestudenten, geen kroegentocht door de stad. De jaarlijkse introweek moet dit jaar door de coronacrisis grotendeels online worden gehouden. Hoe gaat Fontys toch zorgen voor een ‘warm welkom’?

De laatste week van augustus is traditioneel de introductieweek voor eerstejaarsstudenten van Fontys. Op maandag werden ze altijd ontvangen bij hun opleiding, om vervolgens in groepjes onder leiding van papa’s en mama’s kennis te maken met hun medestudenten, de opleiding, Fontys, het studentenleven en de stad waar ze studeren.

Door de coronacrisis is dat nu Nicolette Kootallemaal anders. Grote groepen zijn niet toegestaan en met 1,5 afstand moeten houden, wordt een muziekfestival met 10.000 studenten (die jaarlijks op het afsluitende Purple Festival afkwamen) heel moeilijk.

Alternatief programma
Toen duidelijk werd dat een ‘ouderwetse’ Purpleweek er niet in zat, zijn projectleider Nicolette Koot en haar team meteen aan de slag gegaan met een alternatief programma. “We willen er alles aan doen om binnen de richtlijnen van de overheid een goede intro kunnen houden”, zegt ze.

Een ‘warm welkom’, zoals Fontys het noemt, is belangrijk voor een goede start van een studie. Wie zich thuis voelt op een school, haakt minder snel af, blijkt uit onderzoek. Hoe gaat Fontys daar nu toch voor zorgen?

Fysiek kennismaken
Fontys heeft in ieder geval één fysiek moment op het programma staan. “We hebben ervoor gezorgd dat de studenten op de eerste dag van de introductieweek in het echt kunnen kennismaken met de school en hun medestudenten”, vertelt Koot.

Dit gebeurt in kleine groepen, die allemaal – net als bij een normale introductieweek - ‘papa’s en mama’s’ hebben, ouderejaars die de studenten op sleeptouw nemen.

Purple Experience
Een tweede ontmoetingsmoment is in de maak: de Purple Experience. “Samen met de gemeentebesturen van Tilburg en Eindhoven zijn we in overleg over een locatie waar we die kunnen houden, binnen alle geldende regels. Ook daar komen de studenten dan weer met hun eigen introgroepje fysiek bij elkaar.”

Bij deze experience kunnen dan partijen uit de stad, zoals Citymarketing maar bijvoorbeeld ook studentenverenigingen of sportclubs zich presenteren, hierover overlegt het Purple-team nog. Zo kunnen studenten ervaren hoe het studentenleven eruit kan zien en wat de stad allemaal te bieden heeft.

Purple Café
Gedurende Purple in voorgaande jaren.de week kunnen de studenten via een Purple Planner zien waar ze allemaal aan kunnen meedoen, van een bingo tot workshops. Het team van Koot heeft hiervoor een raamwerk opgezet, waar de opleidingen ook eigen onderdelen in kunnen zetten, bijvoorbeeld een kennismaking met docenten.

Ondertussen zendt het Purple Café onder meer filmpjes uit van een reporter die langs de Fontys-steden gaat en overal interviews houdt en relevante actualiteiten in beeld brengt. Voor de afsluiting op donderdag heeft Fontys nog een verrassing in petto.

Op dit moment wordt met alle opleidingen het inhoudelijke programma verder uitgewerkt. Dit geldt ook voor de derde grote opleidingslocatie van Fontys: Venlo. [Petra Merkx]

Marij van den Munckhof
May
2020
Ik vind het mooi om te zien wat er allemaal gebeurd nu, kan de ontwikkelingen soms helemaal niet meer bijhouden. Toppers zijn het allemaal, petje af!