januari

ICT-docent Iris Soute terug uit Las Vegas

"Het brengt heel veel aandacht"

Iris Soute - Fontys-docent ICT & Media Design in Eindhoven - is weer terug in Nederland. Zij was samen met haar team uitgenodigd voor de Consumer Electronics Show (CES) 2018 in Las Vegas; haar start-up Picoo behoort tot de beste twaalf per wereld. "Het is zo gaaf om daar geweest te zijn", zegt Soute. "Alleen al de reis daar naar toe. Je vliegt constant over woestijn en dan ineens ligt daar die indrukwekkende stad."

Vooral alle aandacht blijft Soute bij. "Er komen zo veel mensen langs je stand. Ook de media-aandacht is enorm gegroeid", vertelt Soute na haar Vegas-avontuur. "Het is een evenement voor consumenten electronica. Iedereen die daar iets mee van doen heeft, was in Las Vegas. Dus van ontwikkeling tot aan logistiek. We hebben zelfs iemand gesproken die een kinderdagverblijf runt in Duba, die was geïnteresseerd in de Picoo."

Pitchen
"We hadden ons ingeschreven voor een pitchronde. Helaas niet gewonnen, maar wel weer veel van geleerd. Daar zijn vier minuten pitchen ook echt vier minuten en voor zo'n groot publiek hadden we nog niet eerder gestaan. Maar vanwege onze pitch kwamen dan wel weer nieuwe mensen langs onze stand", lacht de docent.

De pitchronde heeft Soute dan misschien niet gewonnen, maar een andere prijs wel. "We hebben de PC Pro Best prijs in ontvangst mogen nemen", legt Soute uit. "Dat bedrijf maakte een lijstje met favoriete start-ups van het CES en wij stonden bovenaan dat lijstje."

Interculturele communicatie
Naast dat het ontzettend leuk was om mee te maken, was het voor Soute ook heel leerzaam. "We hebben veel geleerd over de internationale markt en ook interculturele communicatie. Amerikanen zijn heel direct in het stellen van vragen. Zij vinden ook weer andere aspecten belangrijk in een product dan wij. We hebben dan ook goed kunnen oefenen in het verkopen van ons product."

En nu weer terug naar het dagelijkse leven, als docent ICT & Media Design. "We hebben een semester binnen Media Design waarbij studenten hun eigen start-up beginnen. En ik denk dat er niemand is die hier met meer ervaring over kan vertellen dan ik", lacht Soute. [Renée de Kruif]

Lees ook het artikel dat Bron eerder over haar schreef: Eindhovens bedrijf één van de hotste startups ter wereld.