januari

Eindhovens bedrijf één van de hotste startups ter wereld

Fontys-docent Soute pitcht in Las Vegas haar bedrijfsplannen

Iris Soute, docent ICT & Media Design Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven, behoort met haar startup Picoo tot de twaalf hotste startups ter wereld. Daarom is Soute momenteel in Las Vegas op de Consumer Electronics Show (CES) 2018.

Voor de vijftigste keer vindt dit jaar de Consumer Electronics Show plaats, georganiseerd door de Consumer Technology Association. Het is een evenement gericht op startups die producten op de markt brengen voorzien van de nieuwste technologische snufjes. Een dag voordat het evenement officieel werd geopend, zijn er twaalf bedrijven gekozen die tot de hotste startups ter wereld behoren. Daar is Soute met haar bedrijf Picoo er dit jaar één van. Daarom mag zij haar bedrijfsplan pitchen tijdens de ShowStoppers LaunchIt, een onderdeel van het CES-evenement. Prins Constantijn is daar ook bij als ambassadeur van StartupDelta.

Picoo
Picoo is een soort mini-computer die lijkt op een zaklamp. De Picoo.Het speeltje voor kinderen maakt geluid, geeft licht en trilt. Het apparaat is interactief en reageert op bewegingen, aanrakingen en registreert als andere Picoo's in de buurt zijn.

Soute heeft het computertje bedacht, om te laten zien dat technologie een positief onderdeel kan zijn tijdens het opgroeien van kinderen. Volgens haar is buiten spelen en dingen gaan ontdekken heel belangrijk bij de ontwikkeling van kinderen. Picoo moet er voor zorgen dat kinderen weer ouderwetse spelletjes buiten gaan spelen, zoals tikkertje (in de Picoo-variant genaamd TrilTikkertje), en het dan weer leuk gaan vinden omdat er technologie bij komt kijken.

Soute won eerder de Nationale Sportinnovator Prijs 2016 en ontving een bedrag van 30.000 euro. Dit geld is toen gebruikt om een prototype van Picoo te ontwikkelen. Begin dit jaar moeten de eerste Picoo's op de markt verkrijgbaar zijn. [Renée de Kruif]

Volg hier Iris Soute in Las Vegas.