Tilburg,
17
januari
2018
|
11:28
Europe/Amsterdam

Zo maak je leerlingen enthousiast voor techniek en bètavakken

Studenten nieuwe opleiding Science & Technology pionieren in Design Studio

Hoe is het om als student te pionieren in een splinternieuwe opleiding? September vorig jaar begonnen twaalf deeltijdstudenten aan Science & Technology in Tilburg. Deze docentenopleiding is de eerste in Nederland die de vakken techniek, scheikunde en natuurkunde combineert. Vandaag zitten de studenten bij elkaar in de ‘Design Studio’, waarin ze elkaar om hulp kunnen vragen en tips geven.

“Ik bespeur perfectionisme”, merkt student Ard op tijdens de Design Studio, die elke maandagmiddag plaatsvindt. De studenten bespreken vandaag hun portfolio, waarin zij ‘bewijzen’ welke stappen ze maken. Niemand is echt tevreden. Te weinig tijd, te onduidelijk, andere prioriteiten. Ze herkennen de problemen bij elkaar en geven elkaar tips. Niet zo perfectionistisch zijn, bijvoorbeeld. Uren besteden aan een prachtige presentatie maken in Adobe Illustrator, is dat altijd zinvol?

Creativiteit
De nieuwe opleiding Science & Technology is ‘vraaggestuurd’ en vergt daarom veel van de studenten, erkent coördinator en docent Mandy Stoop: “We bieden geen kant-en-klare thema’s aan, waarmee ze aan de slag kunnen.” De student moet zelf op onderzoek gaan, zelf thema’s voor projecten bedenken en uitzoeken waar hij nog moet worden bijgespijkerd. Mandy Stoop.“Het gaat om de groei en ontwikkeling die de student zelf meemaakt. Creativiteit, coachingskwaliteiten en verbinding maken tussen de vakken, staan daarbij voorop.”

Stoop geeft een voorbeeld van een project uit de praktijk dat goed omschrijft wat zo’n creatieve aanpak inhoudt. Op een mavo/havo in Best liet de docent de leerlingen een ruimtepak maken. Ze moesten daarvoor een programma van eisen maken. Weten hoe de ruimte in elkaar zit (natuurkunde), materialen onderzoeken (scheikunde) en een gedeelte van het pak zelf maken (techniek) en uittesten.

Pioniers
Op een paar na, werken de deelstudenten al in het onderwijs, vaak als techniekdocent. Juan, die een kunstopleiding heeft gedaan, zelfs al zonder lesbevoegdheid. “Ik ben zo in het diepe gegooid”, vertelt hij in een presentatie aan de groep. Werk is er genoeg voor deze docenten. Maar voor Juan zorgt de drukte van zijn nieuwe baan er wel voor dat hij even minder tijd heeft voor zijn portfolio. Hoewel … hij heeft net een huis gekocht en moet er de elektriciteit vernieuwen. Misschien dat het technisch ontwerp voor de bedrading ook wel geldt als bewijsvoering in zijn portfolio?

De twaalf studenten van het eerste uur zijn pioniers en soms zoekende. Dat geldt ook voor de docenten van de opleiding. “We hebben wellicht onze studenten in het begin overvraagd, dat stellen we dan bij. Maar in principe is het onderwijs vraaggestuurd. De studenten kunnen op dinsdagmiddag hier op school zelf aan de slag gaan met de zaken waar ze behoefte aan hebben en ze kunnen ook de lessen van de andere opleidingen volgen, naar gelang hun behoefte”, zegt Stoop.

Bewijsvoering
“Bewijsvoering is ook lastig”, zo steekt Ard de rest een hart onder de riem. “Deze Design Studio is de plek waar we hierover kunnen sparren en elkaar helpen.” Elkaar helpen, daar lijken deze studenten geen probleem mee te hebben. “Schrijf gewoon op wat je al hebt en kijk dan aan de hand van je ‘navigatiekader’ (hulpmiddel vanuit de opleiding, red.) wat je nog mist, dan kun je dat oppakken”, zegt de een. “Zet in de hoek van de klas een camera. Dat is ook bewijsvoering.” Of: “vraag je leerlingen feedback”. Ze delen ook informatie, bijvoorbeeld over hoe je makkelijk een website kunt bouwen. “We onderwijzen elkaar”, merkt student Arno op.

De deeltijdstudenten halen waarschijnlijk binnen twee jaar hun bevoegdheid. Ze moeten daarvoor voldoen aan vier beroepsprofielen: talentcoach, ontwikkelaar, netwerker en bètatechnisch professional. In september starten voltijdvarianten in Tilburg én Sittard. Voor voltijd gaat de opleiding vier jaar duren. Hoewel de opleiding in Sittard tot hetzelfde soort docent opleidt, is de opleiding er wel anders georganiseerd. Meer ‘aanbodgericht’, aldus Stoop. [Petra Merkx]

Lees meer achtergronden in het artikel dat Bron eerder schreef: Nieuwe lerarenopleiding moet bèta-schoolvakken 'relevanter' maken. Zie ook de Fontys-site voor informatie over de opleiding bij Fontys Leraren Opleiding Tilburg (FLOT) en de Lerarenopleiding in Sittard.