Tilburg,
september

Hoe trendonderzoek leidt naar #metoo-voorlichting

Nog elke dag is #metoo onderwerp van gesprek. Net als sexting of vrouwonvriendelijke videoclips. De net afgestudeerde student Patrick Engels zag het op tv, op social media en in muziekclips. Voor zijn afstudeerscriptie startte hij een project waarbij hij ROC-studenten wil voorlichten met de bedoeling dat zij op hun beurt in workshops andere jongeren voorlichten over seksualiteit en gender.

Patrick Engels was vorige week één van de tachtig studenten die afstudeerden aan de opleiding International Lifestyle Studies in Tilburg. Dit was de vijfde lichting afgestudeerden van deze relatief nieuwe opleiding van de Academy for Creative Industries. Patrick viel daarbij met zijn afstudeerscriptie extra op. Hij ontving er De Gouden Meesterproef mee; hij had de beste scriptie van zijn lichting.

Het lijkt niet echt een ‘ILS-onderwerp’, een soort van Patrick Engels studeerde cum laude aflesprogramma ontwikkelen voor ROC-studenten, maar dat is het volgens Engels toch wel. “Bij ILS leer je om trends te spotten en te onderzoeken wat je kunt met die ontwikkeling. We noemen dat trendonderzoek. Ik had onder meer diepte-interviews met ROC-studenten, aan de hand van collages die zij zelf hadden gemaakt. En ik organiseerde een talkshow bij ROC Tilburg, waar honderd studenten en verschillende maatschappelijke organisaties op afkwamen. Ja, ik was ook zelf de presentator. Voor het eerst, maar het ging best goed, haha.”

Engels merkte dat jongeren onderling heel verschillend aankijken tegen seksualiteit en machtsverhoudingen tussen man en vrouw. "Waar een jongen kan vinden dat een tik op de bil een compliment is, voelen meisjes zich alleen maar betast." De sfeer onder de studenten was wel steeds heel open. "Dat was heftig, maar ook mooi. Ook omdat ik wist dat ik ermee op het goede spoor zat. Op school leren kinderen over de voortplanting en over enge soa’s. Maar leren ze ook waar de grenzen liggen tussen wat wel en niet acceptabel is, hoe je respectvol met elkaar omgaat?”

Grijs Gebied
Hij ontwikkelde Grijs Gebied voor de studenten van de ROC-opleiding Gezondheidszorg & Welzijn. Het is de bedoeling dat deze studenten hun kennis gaan overbrengen op jongeren in buurthuizen. ROC-studenten zijn heel gemotiveerd om met hun doelgroep aan de slag te gaan, merkte Patrick en ze werkten enthousiast mee aan zijn onderzoek. Op dit moment werkt Patrick samen met het ROC aan het opzetten van een pilot. Ze gaan ook rond de tafel met organisatie Contour De Twern om het verder te organiseren.

Hoe kwam hij eigenlijk op het idee om dit project bij ROC Tilburg te gaan uitvoeren? “Ik heb daar zelf Social Work gestudeerd en had daar nog een netwerk. Zij wilden graag meewerken en willen Grijs Gebied ook echt gaan invoeren in hun onderwijsprogramma.”

Het programma is volgens hem niet alleen geschikt voor jongeren van de middelbare school of ROC’s, ook op het hbo zou het goed van pas komen. “Ik heb begrepen van Kenniscentrum Rutgers dat de gemiddelde leeftijd waarop jongeren met seks beginnen inmiddels 18,6 jaar is. Dus ook op het mbo en hbo moeten deze onderwerpen nog steeds aan bod komen.” [Petra Merkx]