Tilburg,
september

Hoe overleef je quarantaine in een studentenhuis?

Fontys-studenten Lotte en Sjoerd wonen in het Tilburgse studentenhuis waarvan 12 van de 33 bewoners tien dagen in quarantaine moesten vanwege de coronabesmetting van een medestudent. Hoe overleefden ze dat? Onder meer door er een – goed beluisterde - podcast over te maken.

Na de introductieweek kwamen er in één week 43 gevallen van corona bij in Tilburg (zie ook Tilburgse studenten lopen corona op bij introfeestjes). Allemaal studenten, meldde de GGD en één van hen was de huisgenoot van Lotte en Sjoerd. “Zij kreeg op dinsdag in Lottede introductieweek klachten en bleef toen - gelukkig - al op haar kamer”, vertelt Lotte, student bij Fontys Academy for Creative Industries.

“Ze deed donderdag een test en hoorde vrijdagmiddag dat ze corona had. Van de 33 studenten die bij ons in het studentenhuis wonen, waren er op dat moment een stuk of twintig bij hun ouders, die daar in quarantaine gingen. Met twaalf andere huisgenoten ben ik tien dagen in het studentenhuis gebleven.”

Vrienden deden boodschappen
Waar de huisgenote corona heeft opgelopen is niet bekend. “Het kan op haar werk in een restaurant zijn geweest, maar natuurlijk ook tijdens de introductieweek. Ik was tijdens de intro ‘mama’ van een groepje, waarvan drie studenten ook nog eens in ons studentenhuis hebben geslapen. Ook zij moesten in quarantaine”, vertelt Lotte.

“Ik zat al maanden uit te kijken naar de eerste lesweek. Het was dus flink k u t (mag ik dit woord gebruiken?) dat ik een gedeelte van mijn intro én de start van het schooljaar heb gemist.”

Vrienden deden de boodschappen en ze lieten een bezorgdienst komen. De huisgenote die positief getest was, kreeg de hele derde verdieping van het huis voor zich alleen. "Zo kon ze toch koken en douchen en maakten wij ons minder zorgen om corona te krijgen. Alhoewel we wél met een mondkapje door huis hebben gelopen.”

Podcast over quarantaine
Sjoerd, die net als Lotte studeert bij Fontys Academy for Creative Industries, besloot tijdens de quarantaine samen met huisgenoot Erik 10 Dagen 10 Vierkante Meter te maken. Een podcast over hun thuisquarantaine.
Op het moment dat Sjoerd en Erik in quarantaine gingen, wilden zij alles vastleggen voor familie en vrienden. “Dit was de perfecte manier om iedereen op de hoogte te houden.”

Zij dachten bij Sjoerd (l) en Erik tijdens de opnames.het maken van de podcast niet alleen aan nu, maar ook aan hun toekomstige kinderen. “Deze coronacrisis is een heel bijzondere tijd voor het nageslacht. Zij zullen later bij de geschiedenisles leren over deze coronagekte, en onze podcast is een leuke manier om te horen hoe het eraan toe ging.”

De podcast van Sjoerd en Erik blijkt een groot succes. Het is nu één van de best beluisterde podcasts van Nederland en het wordt door meerdere mensen genomineerd voor de Podcastawards.

Inmiddels zit de quarantaine erop en zijn ze dus ook gestopt met opnemen. De laatste aflevering genaamd '10 Dagen 10 Vierkante Meter - De Bevrijdingsdag' komt op woensdag 9 september om 12.00 uur online.

Opgesloten en alleen
Wat Lotte het meest heeft gemist is de vrijheid en het naar buiten gaan voor een wandelingetje. “Je voelt je echt opgesloten en alleen. Gelukkig heb ik mijn online lessen op school wél kunnen volgen en zelfs bij de offline lessen was ik erbij. Mijn klasgenootjes hebben me gefacetimed en op een stoel gezet, dus ik heb alles meegekregen.”

“Vandaag voor het eerst naar school. Dat is wel gek hoor. Het virus kwam nu voor het eerst dichtbij en ik ben echt op scherp gezet. Het kan heel snel gaan. Als we allemaal níet in quarantaine waren gegaan of onze introweek hadden afgemaakt, was het virus echt infinity doorgegeven.”

“Moet je je voorstellen, 33 mensen die elkaar aansteken. Ik ga echt flink wat afstand bewaren op school en rondom mijn vrienden en klasgenoten.” [Jacky Eickes en Kasper Wienk]