september

Tilburgse studenten lopen corona op bij introfeestjes

Meer dan 40 studenten hebben het coronavirus opgelopen tijdens de introweek in Tilburg. Dat meldt GGD Hart voor Brabant. Het zou gaan om meerdere clusters van grotere en kleinere groepen. Waarschijnlijk zijn zij besmet geraakt tijdens privé-feestjes rondom de introweek.

De GGD Hart voor Brabant doet nu nader bron- en contactonderzoek om te achterhalen hoe het virus zich heeft verspreid. Dat zou volgens de GGD in ieder geval niet tijdens de officiële onderdelen van de introductieweek van onderwijsinstellingen als Tilburg University en Fontys Hogescholen zijn gebeurd.

‘Uit het onderzoek is gebleken dat de besmettingen hebben plaatsgevonden buiten de onderwijsinstellingen. Het gaat om besmettingen in de privésfeer van studenten of in studentenhuizen’, aldus de GGD.

In isolatie
De positief geteste studenten zijn benaderd Coronaproof spijkerpoepen tijdens introweek.en zitten in isolatie, meldt de GGD: ‘Alle tot dusver bekende nauwe contacten van de positief geteste personen zijn gebeld en dringend verzocht in quarantaine te gaan.’

Alle overige contacten worden door de GGD niet beschouwd als ‘nauwe contacten’ en mogen naar college of blijven werken. ‘Zij hebben contact gehad met de positief geteste personen, maar op een afstand van meer dan 1,5 meter bijvoorbeeld in een studentencomplex of in een bar.’

Geen gevolgen onderwijs
De besmettingen hebben geen gevolgen voor het onderwijs bij Fontys, meldt Fontys-woordvoerder Mascha Arts. Het leidt volgens haar wel tot extra alertheid en zorg.

“Fontys wil uiteraard voorkomen dat het virus zich onder jongeren verder en sneller verspreidt. Enerzijds uit het oogpunt van gezondheid en vanwege de gevolgen voor de maatschappij, maar ook voor de gevolgen voor fysiek onderwijs.”

Oproep GGD
De GGD doet een dringende oproep aan studenten om zich aan de maatregelen te houden: 1,5 meter afstand bewaren, drukte vermijden en vaak handen wassen. En bij klachten zoals verkoudheid, keelpijn of koorts thuis te blijven en zich gratis te laten testen. [Petra Merkx]

Voor een afspraak voor een tekst kun je bellen naar 0800-1202 of een test inplannen via www.coronatest.nl.