april

Bye Bye auto voor Fontys Eindhoven?

Medewerkers en studenten van Fontys-locatie Rachelsmolen moeten het vanaf maandag met 200 parkeerplekken minder doen. Die dag begint namelijk het werk aan de nieuwe parkeergarage. Tweehonderd: dat is een kwart van het totale aanbod. Fontys roept iedereen op om op een andere manier naar de opleiding te komen. Gaat dat ook gebeuren?

door Petra Merkx
“Ik kom dan wel op de scooter of de fiets”, zegt Jessy, eerstejaars Technische Bedrijfskunde. En ja, hij was ervan op de hoogte dat het vanaf 15 april lastig wordt om te parkeren. JessyJessy woont op Strijp en dat is nog best een eindje, dus hij komt vaak met de auto. “Tenzij ik pas na het eerste uur les heb, want dan is er meestal geen parkeerplek meer.” Maar nu is het toch wel slimmer om de auto thuis te laten staan, verwacht hij.

Lizza, tweedejaars Bedrijfskunde, woont net als Jessy ook in Eindhoven en ook zij komt met de auto. “Anders doe ik er 25 minuten over en nu vijf”, legt ze uit. Dat er vanaf volgende week veel minder parkeerplekken zijn, had ze al gehoord, maar ze komt toch met de auto. “Ik kom sowieso altijd al om kwart voor negen, dan is er nog genoeg plek.”

De tweedejaars Juliusstudent ICT Julius gokt erop dat hij nog wel een parkeerplek in de buurt kan vinden. Hij komt met de auto vanuit zijn woonplaats Tilburg naar de hogeschool. “Van de file heb ik geen last. Ik rijd meestal buiten de spits”, legt hij uit. De trein vind hij niks: “Je hebt op dat traject best vaak vertragingen.”

Hoe zit het met de medewerkers? “Ik kom altijd heel vroeg, voor acht uur, dan is er plek genoeg. Dus ik blijf gewoon met de auto komen. Ik moet wel regelmatig op stagebezoek. Dat is dan wel lastig. Ik ga dan proberen bij de TU/e te parkeren of toch in de buurt”, zegt Marcel Kip, docent bij de opleiding Management Economie en Recht. Met het openbaar vervoer is voor hem niet echt een optie. Hij komt uit Waalre; het zou hem naar eigen zeggen twee uur per dag meer reistijd kosten.

Zijn collega Guul van de Ven komt al altijd met de fiets. Docenten MERMaar ook hij pakt de auto als hij op stagebezoek moet. “Als er echt geen plek is, rijd ik eventueel eerst naar huis en pak dan de fiets. Het is maar tien minuten.” Piet van Ierland, directeur dienst Marketing & Communicatie, heeft zich voorgenomen met de trein te komen. “Ik woon in Vught, het kost me maar een kwartier extra per keer. Maar als ik afspraken heb, is het waarschijnlijk toch lastig.”

Zijn de elektrische auto’s die Fontys uitleent dan geen idee? Dat willen de drie medewerkers wel eens gaan proberen. “Moet ik nog wel even uitzoeken hoe dat werkt”, zeggen ze alle drie.

Vanaf maandag Piet van Ierlandis de toegang vanaf de Kennedylaan afgesloten. Op de plek waar de parkeerplaatsen nu weggaan, komt een parkeergarage. Later komt er op de campus ook een nieuw onderwijsgebouw bij. Lees meer hierover in het artikel: Bomenkap start van bouwperiode Fontys.
Wil je meer weten over andere manieren om naar Fontys te komen? Fontys heeft alternatieven op een rijtje gezet. En op deze pagina vind je ook meer informatie over de elektrische auto’s die Fontys uitleent aan personeel.