maart

Bomenkap start van bouwperiode Fontys

Tussen de geparkeerde auto’s op campus Rachelsmolen zijn de afgezaagde bomen en het zaagsel goed zichtbaar. Afgelopen weekend werden enkele tientallen bomen gekapt, als voorbereiding van de bouw van een parkeergarage medio april. Het is de start van nog veel meer werkzaamheden, met als eindstation een geheel vernieuwde campus in 2024. Voorlopig is het even inschikken.

De bouw van de parkeergarage gaat ten koste van ongeveer 200 parkeerplekken. Dat duurt tot de zomer. Dan is de garage af en zijn er juist extra plekken, omdat er een drie verdiepingen grote parkeergarage is bijgekomen. Dat is overigens van korte duur, want in 2019 start de bouw van een extra gebouw op campus Rachelsmolen in Eindhoven (wat opnieuw ten koste gaat van parkeerplekken).

Uit de auto
“Uiteindelijk is een vernieuwde campus het einddoel, maar voor nu is het wel even lastig. We vragen aan medewerkers om er rekening mee te houden dat er tijdelijk minder parkeerplekken zijn”, zegt Inge Janssen van de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken. Om medewerkers uit de auto te krijgen, startte Fontys afgelopen tijd al verschilende pilots met E-bikes en elektrische deelauto’s. Reizen met ov is bovendien gratis. “Voordeel is nu wel dat de bouw start in een rustige periode. Veel studenten zijn bijvoorbeeld op stage”, aldus Janssen.

Grote verhuizing
Naast de nieuwe parkeergarage en de nieuwbouw, staat ook nog een grote verhuizing gepland. De technologie-opleidingen verhuizen van gebouw R1 naar de campus van de Technische Universiteit Eindhoven. Hiervoor wordt momenteel het oude TNO-gebouw op de TU/e verbouwd. De verhuizing is in 2019. Vervolgens wordt R1 en het gedeelte van de campus er omheen onder handen genomen. Hoe het er precies gaat uitzien is nog niet bekend. De plannen zijn nog volop in ontwikkeling. Hieraan werken tal van partijen, waaronder het onderwijs.

Gecentreerd
Als alle stof is neergedaald heeft Fontys op de campus (ver)nieuwde gebouwen en is een groot deel van de opleidingen en ondersteunende diensten van Fontys gecentreerd op deze plek. Het gaat dan onder meer om de opleidingen die nu op de Theodoor Fliednerstraat zijn gevestigd, zoals Sociale Studies. Zeker is dat de Sporthogeschool niet meeverhuist. Een en ander is nog afhankelijk van tussentijdse ontwikkelingen. [Petra Merkx]