oktober
2019

Hoe duurzaam is Fontys nou echt?

Prullenbakken om je afval in te scheiden. Veel verder komen studenten niet als je ze vraagt naar duurzaamheid binnen Fontys. Maar precies drie jaar geleden reikten de ambities van Fontys heel wat verder dan die zwarte en oranje afvalbakken. Net als vandaag werd ook toen op de Dag van de Duurzaamheid een omvangrijk plan bekendgemaakt. Wat is daarvan terecht gekomen?

Nee. De studenten die Bron ernaar vraagt, komen niet ver. De meesten kunnen eigenlijk niets bedenken. Ja, die prullenbakken. Maar verder weten ze niets te noemen dat duurzaam is op hun campus of in hun schoolgebouw. Misschien zit er wel LED-verlichting in het gebouw, zijn er ergens zonnepanelen actief… ?

“Duurzaamheid kan je niet altijd zien”, zegt Agnes Otten van de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken, die net als vandaag (zie kader) ook in 2016 een Fontys Duurzaamheidsagenda presenteerde voor duurzame bedrijfsvoering.

"Veel van de zichtbare duurzaamheid is gewonnen op mobiliteit. We kunnen het openbaar vervoer vergoeden voor werknemers en we vergaderen vaker online, waardoor we minder kilometers maken.”

Ook dat is misschien niet altijd letterlijk zichtbaar. Wat in ieder geval wel zichtbaar is: de betere fietsvoorzieningen. Kom je vaker met de auto naar school? Dan heb je vast wel eens het probleem dat je je auto niet kwijt kan. Zo word je gestimuleerd om met de fiets te gaan.

Otten vertelt dat sinds 2016 - hopelijk mede door de getroffen maatregelen - 15 procent minder mensen met de auto naar Fontys gaan en dat daarmee de CO2-uitstoot van het woonwerk-verkeer bij Fontys met 12 procent is afgenomen.

En wat kopen we dan?
Een bank van 'hernieuwbare'stof - gemaakt dus van oude meubels. Alles wat je kunt zien in school van meubilair, vloerbedekking tot nieuwe gebouwen, wordt geregeld door de dienst H&F. Die wil de school zo duurzaam mogelijk maken. Daarom bekijkt Fontys in overleg met de leverancier wat kan worden verduurzaamd. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de hernieuwbare stof die wordt gebruikt in de meubels.

In de Duurzaamheidsagenda van 2016 werd ook bepaald dat het streven zou zijn om 80 procent van alle aankopen duurzaam te laten zijn. Dat is tot nu toe gelukt met 60 procent van de aankopen. Een van de belangrijkste redenen dat de doelstelling niet is gehaald, is dat instituten afzonderlijk kunnen beslissen hoe en wat ze inkopen. Alle neuzen staan nog niet altijd dezelfde kant op.

Otten formuleert het liever anders: “Als binnen de bedrijfsvoering en het onderwijs de duurzame doelen bekend zijn en er wordt samengewerkt aan deze doelen, dan zal de impact van duurzaamheid vele malen groter zijn.”

Duurzame inkoop
Oké. Maar hoe komt het dan dat Sodexo nog geen natuurlijke vervanger heeft voor het plastic bestek? Dat heeft weer te maken met de inkopers. Hub Keulen, afdeling inkoop, stimuleert kopers binnen Fontys om duurzaam in te kopen. Binnen Fontys zijn ‘pakketeigenaren’ benoemd die de inkopen doen voor Fontys.

“Deze zijn logischerwijs gekozen: de schoonmaak wordt ingekocht door huisvesting, computers worden ingekocht door Dienst IT, enzovoort. Zij bepalen welke producten scholen gebruiken en wat het gaat kosten”, stelt Keulen.

Mos als wandbekledingAls Sodexo een grote aankoop doet, moet de pakketeigenaar aangeven of ze maatschappelijk verantwoord inkopen. “Daarbij vullen ze ook in of ze duurzaam inkopen. Als een aanvraag van Sodexo hier niet aan voldoet, dan volgt altijd de waarom-vraag. Dit format gaat vervolgens naar het College van Bestuur en als die goedkeuring geven starten wij aanbesteding op.”

Duurzaam inkopen gebeurt echt niet altijd, zo zegt Keulen. “Een reden waarom zou kunnen zijn dat het te duur wordt. Want duurzaamheid kan prijsverhogend werken, dat hoeft niet, maar het kan. Een andere reden kan zijn dat ze bang zijn dat de gebruiker het product niet accepteert.”

In de kantine krijg je biobased bekers. Die zouden er echter niet zijn als iedereen een klacht in zou dienen omdat ze minder fijn zijn dan plastic bekers. Momenteel hanteert Fontys namelijk nog geen beleid voor dit soort aankopen. Sodexo kan nu nog zelf kiezen welke bekers ze gebruiken.

“Dit is namelijk geen norm. Ze moeten op het hoogste niveau beleid opstellen voordat dit verplicht wordt.” [Kasper Wienk]

Berta Steeghs
October
2019
Interessant, en fijn om te weten wat er precies gebeurt achter de schermen.
Sharavati Joshi
October
2019
Leerzaam dit artikel. De prullenbakken hebben we wel gezien maar de andere initiatieven zijn niet altijd net zo zichtbaar. Good om te lezen. Good job, Fontys!.

Ik hoop dat in toekomstige plannen wel strenge regels ingevoerd worden tegen verspilling van elektriciteit ( b.v.b. lege klaslokalen, vergaderruimtes waar de lampen nog aan staan etc.).
Ik zou ook heel blij zijn om afvalbakken te zien voor groen afval.

Groeten
S Joshi