Eindhoven,
07
mei
2020
|
15:46
Europe/Amsterdam

Hoe de dance-industrie sterker van dit slagveld komt

De evenementenindustrie, waarvan dancefestivals een fors deel uitmaken, wordt door social distancing in de kern geraakt. Mark van Bergen, docent Dance Industry bij Fontys Academy for Creative Industries (ACI), voorziet somberheid op de korte termijn, creatieve alternatieven op de middellange termijn en als slotstuk van de lockdown ‘misschien wel het feest van de eeuw’.

Samenvatting

Fontys kent veel opleidingen waar lering kan worden getrokken uit wat nu gaande is. Door zowel docenten als studenten. In een serie artikelen laat Bron docenten en andere Fontys-experts vanuit hun discipline vertellen wat de coronacrisis blootlegt.

Het is zeer de vraag of 1 september de daadwerkelijke einddatum zal zijn voor het verbod op (grootschalige) evenementen. De streep door het festivalseizoen van 2020 is in ieder geval rigoureus gezet, maar daarna blijft de toekomst voor onder andere de muzikale sector nog ongewis.

Dat heeft ook op de dance-industrie, al jaren een belangrijk Nederlands exportproduct genoemd, een grote financiële impact. Volgens mondiale cijfers van de Vereniging Van Evenementenmakers (VVEM) is deze branche goed voor een omzet van acht miljard dollar en een arbeidsmarkt van ruim honderdduizend mensen.

Problematiek
De onvermijdelijke noodrem, zeker zo vlak voor het topseizoen, trekt dan ook een enorme wissel op de - tot voor kort florerende - wereld van EDM (Electronic Dance Music). Problematiek waar Van Bergen momenteel volop mee bezig is.

Mark van Bergen“Ik schrijf er veel over op mijn website This Is Our House en binnen ACI heb ik onlangs zitting genomen in de corona-taskforce van onze nieuwe lector Designing the future Tessa Cramer. Daarnaast is het natuurlijk een belangrijk onderwerp binnen mijn minorprogramma. Ook word ik zelf regelmatig geïnterviewd door media, zoals laatst nog door The New York Times.”

Hoewel, noem dat maar ‘minor’: “Alleen al in ons land vonden in 2018 maar liefst 422 dancefestivals plaats. Bekende Nederlandse dj’s vliegen het hele jaar de wereld rond. Dutch Dance is een grote speler”, aldus Van Bergen. Maar hoge bomen vangen veel wind, dus de huidige crisis zorgt ook binnen die branche voor forse financiële verliezen.

“Het is onvermijdelijk dat festivals en andere evenementen omvallen en dat daarmee veel mensen hun inkomen verliezen: artiesten, organisatoren en allerlei zzp’ers daar omheen. Op dit moment is het moeilijk om daar getallen op te plakken, maar er vallen zeker slachtoffers.”

Kleinere, lokale evenementen
Bijkomende strop is het feit dat verzekeraars onlangs aankondigden dat ze de kostendekking van een pandemie uit hun pakketten hebben gehaald. “Dat treft vooral de grote evenementen met massapubliek en veel klinkende namen op de line-up. Zij willen zekerheid."

"Bij kleinere partijen proef ik een ander sentiment. Die hopen juist op extra kansen doordat er ruimte komt op hun speelveld. Persoonlijk denk ik ook dat daar een belangrijk deel van de toekomstige oplossing ligt voor de dance-industrie. Als de rook is opgetrokken, voorzie ik wel een terugkeer naar kleinere, lokale evenementen.”

Dat wijst de huidige praktijk al uit, aldus Van Bergen: “Je ziet interessante alternatieven ontstaan bij kleinere spelers. In Duitsland werd onlangs een drive-in disco gehouden. En in Eindhoven besloot de organisatie van het Bontgenoten Festival, dat afgelopen weekend gepland stond, met auto’s langs de huizen van mensen met een kaartje te rijden om hen zo te trakteren op muziek en drankjes."

"Verder is er bijvoorbeeld heel veel live streaming. Nu is wel het moment om jezelf als event op een toffe manier te laten zien. Binnen de dance-industrie zit heel veel creativiteit, dat biedt hoop voor een goede doorstart straks.”

Streepje voor
Bovendien heeft die sector altijd moeten vechten voor zijn bestaansrecht, weet Van Bergen. “In Nederland is de dancecultuur dankzij ons poldermodel wel redelijk omarmd, maar in andere landen werd en wordt het soms nog steeds gecriminaliseerd. Daardoor hebben organisatoren heel goed geleerd hoe ze publiek voor zich kunnen winnen en hoe ze beleidmakers kunnen beïnvloeden om vergunningen binnen te halen. Daarmee hebben ze ook in deze crisissituatie wel een streepje voor.”

Een trend die zodoende al zichtbaar was bij dancefestivals en die volgens Van Bergen een nog grotere impuls zal krijgen, is duurzaamheid. “Muziekevenementen, zeker in de buitenlucht, zijn behoorlijk vervuilend. Veel mensen, dus veel afval, platgelopen natuurgebieden, dieselgeneratoren, enzovoort. Daarom zie je steeds meer milieubewuste ontwikkelingen zoals recycling, bomenplantprogramma’s ter compensatie, vegan voedsel en de inzet van zonne-energie. Dit jaar zou zelfs het eerste volledig circulaire festival, DGTL tijdens het paasweekend in Amsterdam, plaatsvinden.”

Omdenken
Dat evoluerende karakter van de dance-industrie heeft ‘vast ook te maken met de concurrentie’, aldus Van Bergen. “Organisatoren proberen steeds meer waarde toe te voegen aan hun evenementen om zich zo te onderscheiden.”

Dat is ook een van de dingen die hij de studenten van zijn minor momenteel meegeeft. “Zoek vooral naar kansen. Een van hun opdrachten is het organiseren van een eigen event en op de geijkte manier gaat dat nu natuurlijk niet lukken. Daarom zijn ze volop aan het omdenken: hoe kunnen ze toch relevant zijn en hun publiek bereiken?”

Eigenlijk de hamvraag voor de hele sector, want hoe ga je met z’n allen feestvieren op anderhalve meter? “Ik denk niet dat dat kan”, reageert Van Bergen. “Dus zolang er geen vaccin is, ben ik heel benieuwd wat er in de tussentijd gaat gebeuren."

"Er worden wel voorzichtige opties geopperd, zoals het handhaven van een leeftijdsgrens tot dertig jaar. Maar dat is behoorlijk discutabel, alleen al omdat die jongere doelgroep het virus toch kan overdragen. Andere maatregelen bieden misschien wel soelaas, zoals het dragen van mondkapjes en temperatuurmetingen bij de ingang. Dat gebeurt nu in China, waar de eerste clubs weer opengaan.”

Nieuw evenwicht
Voorlopig is afwachten en afkijken dus leidend voor de geroemde Dutch dance industry. Een ding weet Van Bergen in ieder geval zeker: “De overlevers van deze crisis zullen een nieuw evenwicht creëren. De vorige houserevolutie is ook voortgekomen uit een crisis, want de hang naar feestvieren is daarna heel groot. Misschien krijgen we straks wel het feest van de eeuw als slotstuk van de wereldwijde lockdown.” [Anke Langelaan]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.