Het (on)nut van ontwikkelgesprekken
Ontwikkelgesprekken. We zouden ze allemaal moeten houden, elk jaar weer. Om talenten te ontdekken en ontplooien. Om stil te staan bij wat goed gaat. En om te kijken naar mogelijkheden om te groeien. Maar doen we dit wel genoeg? En hoe nuttig zijn deze gesprekken eigenlijk?
Ontwikkelgesprekken zijn bedoeld om stil te staan bij wat goed gaat, wat eventueel beter kan en welke mogelijkheden er zijn om te groeien. Het gaat om een ontwikkeling van talenten, loopbaan en persoonlijk leiderschap. Praktische afspraken rondom professionalisering kunnen worden gemaakt, misschien wordt er zelfs gepraat over de invulling van DI-uren of thuiswerkdagen. Maar de strekking blijft dat, in tegenstelling tot de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken, bij dit soort gesprekken het ontdekken en ontplooien van talenten centraal staat.
Cijfers
Klinkt positief en zo is de insteek ook. Maar toch lijken niet alle medewerkers er zich voor de volle honderd procent voor in te zetten. Uit cijfers van Fontys HR & Organisatie (Fontys HR&O) blijkt dat van de ongeveer vijfduizend Fontys-medewerkers zo’n duizend mensen geen afgerond ontwikkelgesprek geregistreerd hebben staan in HR2day. Al zegt dat volgens Floor Jansen, Teamleider HR Learning & Development, lang niet alles.
“Registratie in HR2day levert een paar stappen op die niet altijd allemaal afgerond worden”, zegt Jansen. “Maar dat wil zeker niet altijd zeggen dat een niet afgerond of niet geregistreerd gesprek ook betekent dat er geen gesprekken worden gevoerd. Ze zijn gewoon niet allemaal geregistreerd. Bovendien zijn er geen signalen vanuit bijvoorbeeld het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat medewerkers ontwikkelgesprekken missen of ontevreden zijn.” Fontys HR&O ziet geen opvallende verschillen bij bepaalde diensten of afdelingen waar ontwikkelgesprekken vaak ontbreken.
Moetjes?
Binnen Fontys klinkt de afspraak dat werknemers minimaal één keer per jaar een ontwikkelgesprek met hun leidinggevende hebben. Vaker mag, maar hoeft niet. De vraag is alleen: hoe nuttig zijn deze gesprekken? Zijn het moetjes en worden ze gehouden omdat ze nou eenmaal verplicht zijn of leveren ze ook echt iets op? Jansen denkt het laatste: “Het levert zeker iets op. We geloven dat als je je blijft ontwikkelen en jezelf up-to-date houdt in je vakgebied, je gelukkiger bent en steeds beter wordt in je werk.”
Ook Olivia Kramers, directeur van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, dé plek waar studenten alles leren over het werven, aannemen, opleiden en begeleiden van medewerkers, is enthousiast over ontwikkelgesprekken. “We vinden ze ontzettend nuttig”, zegt ze in een reactie. “Zeker als onderdeel van een grotere cyclus, waarin je stuurt op ontwikkeling, welzijn en de kwaliteiten van mensen die je wilt verbinden aan hun werk.” [Karen Luiken]
Margreet ter Horst