Eindhoven,
12
maart
2024
|
14:40
Europe/Amsterdam

Het (on)nut van ontwikkelgesprekken

Ontwikkelgesprekken. We zouden ze allemaal moeten houden, elk jaar weer. Om talenten te ontdekken en ontplooien. Om stil te staan bij wat goed gaat. En om te kijken naar mogelijkheden om te groeien. Maar doen we dit wel genoeg? En hoe nuttig zijn deze gesprekken eigenlijk?

Ontwikkelgesprekken zijn bedoeld om stil te staan bij wat goed gaat, wat eventueel beter kan en welke mogelijkheden er zijn om te groeien. Het gaat om een ontwikkeling van talenten, loopbaan en persoonlijk leiderschap. Praktische afspraken rondom professionalisering kunnen worden gemaakt, misschien wordt er zelfs gepraat over de invulling van DI-uren of thuiswerkdagen. Maar de strekking blijft dat, in tegenstelling tot de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken,  bij dit soort gesprekken het ontdekken en ontplooien van talenten centraal staat.  

Cijfers
Klinkt positief en zo is de insteek ook. Maar toch lijken niet alle medewerkers er zich voor de volle honderd procent voor in te zetten. Uit cijfers van Fontys HR & Organisatie (Fontys HR&O) blijkt dat van de ongeveer vijfduizend Fontys-medewerkers zo’n duizend mensen geen afgerond ontwikkelgesprek geregistreerd hebben staan in HR2day. Al zegt dat volgens Floor Jansen, Teamleider HR Learning & Development, lang niet alles.

“Registratie in HR2day levert een paar stappen op die niet altijd allemaal afgerond worden”, zegt Jansen. “Maar dat wil zeker niet altijd zeggen dat een niet afgerond of niet geregistreerd gesprek ook betekent dat er geen gesprekken worden gevoerd. Ze zijn gewoon niet allemaal geregistreerd. Bovendien zijn er geen signalen vanuit bijvoorbeeld het medewerkerstevredenheidsonderzoek dat medewerkers ontwikkelgesprekken missen of ontevreden zijn.” Fontys HR&O ziet geen opvallende verschillen bij bepaalde diensten of afdelingen waar ontwikkelgesprekken vaak ontbreken.

Moetjes?
Binnen Fontys klinkt de afspraak dat werknemers minimaal één keer per jaar een ontwikkelgesprek met hun leidinggevende hebben. Vaker mag, maar hoeft niet. De vraag is alleen: hoe nuttig zijn deze gesprekken? Zijn het moetjes en worden ze gehouden omdat ze nou eenmaal verplicht zijn of leveren ze ook echt iets op? Jansen denkt het laatste: “Het levert zeker iets op. We geloven dat als je je blijft ontwikkelen en jezelf up-to-date houdt in je vakgebied, je gelukkiger bent en steeds beter wordt in je werk.”

Olivia KramersOok Olivia Kramers, directeur van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, dé plek waar studenten alles leren over het werven, aannemen, opleiden en begeleiden van medewerkers, is enthousiast over ontwikkelgesprekken. “We vinden ze ontzettend nuttig”, zegt ze in een reactie. “Zeker als onderdeel van een grotere cyclus, waarin je stuurt op ontwikkeling, welzijn en de kwaliteiten van mensen die je wilt verbinden aan hun werk.”  [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Margreet ter Horst
18
March
2024
Ontwikkelgesprekken zijn zeker heel erg nodig, maar ik vind 1x per jaar erg minimaal en een heel erg beperkte blik op het ondersteunen van ontwikkeling van medewerkers. Volgens mij zijn professionals continue bezig met hun eigen ontwikkeling. Hoe kun je dit het beste ondersteunen en ook stimuleren? Bijvoorbeeld door "het goede gesprek" en dan niet alleen met je leidinggevende, maar ook met je collega's. En niet 1x per jaar maar iedere week met een groepje collega's waarbij jij je prettig voelt. Het "goede gesprek" helpt bij het creëren van een betere feedbackcultuur, tijdig signaleren van problemen om ziekteverzuim te voorkomen, motivatie om echt aan de slag te gaan met de leeropbrengsten uit een gevolgde cursus, te voorkomen dat ( termen van Deep Democracy) de kleine vissen haaien gaan worden en nog veel meer. Kortom, dat je je als medewerker echt gehoord en gezien voelt en de steun ervaart die jij nodig hebt om jezelf te ontwikkelen in het dagelijks werk en richting de toekomst!
Margreet ter Horst