januari

Docent van het Jaar Cyriel: “Erkenning voor wat je doet”

Fontys reikt prijzen uit op nieuwjaarsreceptie

Beste Docent, Beste Masterscriptie en Beste Onderzoek. Deze drie prijzen, in verschillende categorieën, werden vandaag uitgereikt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Fontys. ‘Sport’ blijkt daarbij een hoogst actueel thema. Twee winnaars richten zich - los van elkaar – op dit terrein.

Cyriel Gielen van Fontys Hogeschool Pedagogiek, die Docent van het Jaar is geworden, zette de minor Pedagoog in de Sport op. “Sportverenigingen zien steeds meer kinderen binnenkomen met gedragsproblemen”, legde Gielen uit in een eerder interview met Bron over de achtergrond van de minor.

Gielen bedacht een programma dat coaches extra pedagogische ondersteuning biedt. Maar dat hij Docent van het Jaar is geworden, komt ook door zijn persoonlijke en empathische benadering van studenten, legde jurylid Remco Helminck uit. “Daarbij houdt hij in de gaten wat er in de maatschappij gebeurt en doet daar ook echt wat mee.”

Hoogtepunt carrière
Zelf is Gielen heel blij met zijn prijs en noemt het ‘het hoogtepunt in mijn carrière’. “Er zit jarenlang werk in. Samen met ons team. Het is een erkenning voor wat je doet en motiveert me om door te gaan”, reageerde hij.

De jury bestond uit drie studenten, Jessy Kouwenberg (dienst Marketing en Communicatie) en Monique Hamers, de docente Prijswinnaars op een rijtje.van Hogeschool voor Journalistiek die vorig jaar deze prijs won. De Fontys Docent van het Jaar dingt ook mee naar de landelijke prijs die in april wordt uitgereikt.

Wil je weten wat Gielen gaat doen met de 1000 euro die hij heeft gewonnen? Bekijk dan het Instagramfilmpje dat Bron maakte.

Een Punt voor Gym
De Fontys Onderzoeksprijs 2019 ging naar Een Punt voor Gym van Lars Borghouts en Menno Slingerland van Fontys Sporthogeschool. Zij onderzochten hoe het beoordelingssysteem bij de gymles beter kan, waardoor ook de leerlingen gemotiveerder worden.

In het voortgezet onderwijs worden kinderen ingedeeld op cognitief niveau. Maar wie goed kan leren, hoeft niet per se goed te kunnen sporten.

“Dat is voor docenten lastig, hoe moeten ze hun leerlingen beoordelen? En voor leerlingen is het demotiverend als ze lage punten halen omdat ze bijvoorbeeld geen aanleg hebben voor gym”, aldus de docenten. Hun onderzoek vindt veel weerslag bij scholen. Ze gaan onder meer een website maken en een boek erover schrijven.

Over de minor van Cyriel Gielen - die zich begeeft op hun terrein - zijn ze wel verrast. “We kenden het niet. Maar het is heel interessant en heeft ook wel raakvlakken met wat wij doen”, reageerde Borghouts.

Ondernemende binnenstad
Overigens waren er dit jaar voor de Onderzoeksprijs twee eersteprijswinnaars. De jury kon niet kiezen en verkoos naast het duo van de Sporthogeschool ook De Ondernemende Binnenstad van Bart de Zwart, van Fontys Hogeschool Management, Economie en Recht. De Zwart onderzocht hoe binnensteden, die door de crisis zijn leeglopen, weer nieuw elan kunnen krijgen.

Volgens het Lars Borghouts en Menno Slingerlandjuryrapport toont dit onderzoek de kracht van praktijkgericht onderzoek: “Het is een relevant maatschappelijk vraagstuk dat met alle betrokken partijen is onderzocht. De ontwikkelde kennis is toegankelijk voor belanghebbenden, bijvoorbeeld door een training voor gemeenteambtenaren.”

Beide eerste prijswinnaars mogen twee tot drie weken naar een zusterinstelling in het buitenland.

Derde prijs
De derde prijs (1000 euro) ging naar Kristel Alons en Guy Somers van Fontys Hogeschool Transport en Logistiek met het project SYN-ERGIE. Zij hebben gewerkt aan een zogenaamd maturity synchromodaal transport (waarin verschillende transportvormen naast elkaar worden ingezet).

Er is een aparte prijs (1000 euro) voor masterscripties beschikbaar. Die kreeg Carry van Bokhoven van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zij schreef haar scriptie over het onderzoekvermogen van de Academie voor danseducatie. Een eervolle vermelding van de Fontys Masterprijs was voor Nikolaï Clavier van Fontys Hogeschool voor de Kunsten met zijn scriptie Orchestrating Cinematic String Quartets

Waarde praktijkonderzoek
De Fontys Onderzoeksprijs wordt dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Met de prijs wil Fontys de waarde van praktijkgericht onderzoek in het hbo benadrukken. Er waren twaalf onderzoeken ingediend, vanuit lectoraten, masterscripties en een promotieonderzoek.

De jury bestond uit voorzitter Henk Garretsen (Emeritus hoogleraar Health care policy, Tilburg University), Bram ten Kate (directeur Fontys International Business School), Paul Mutsaers (lector Diversiteit), Margo Brouns (directeur Dienst Onderwijs en Onderzoek) en Frank van der Zwan (Vereniging Hogescholen). [Petra Merkx]

Bekijk ook de video die Bron maakte.