september

“Het is belangrijk dat iemand in je gelooft”

Diploma voor eerste lichting AD Ervaringsdeskundige in zorg en welzijn

Karun Breukelman is één van de eerste 21 studenten die woensdag bij Fontys in Eindhoven een AD-diploma ‘Ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn’ ontvingen. “De opleiding was pittig, maar leverde me veel op. Ik voelde een grote verbintenis met mijn klasgenoten”, zegt de 35-jarige medewerker van het Leger des Heils in Limburg.

Het woord ‘ervaringsdeskundige’ wordt vaak gebruikt voor iemand die zelf iets heeft meegemaakt en als vrijwilliger lotgenoten gaat helpen, maar dan doe je volgens Karun de term te kort. Een ervaringsdeskundige is een professionele hulpverlener die zelf ervaring heeft met bepaalde problematiek. "Door je eigen ervaringen met hoe je kon herstellen, kun je voor anderen ruimte maken - perspectief bieden - en jezelf met hen verbinden", zegt Karun.

Adoptiekind
Bij Karun was het dat hij als tiener ontspoorde en in de criminaliteit terechtkwam. Of dat dit per se kwam omdat hij als driejarige uit Sri Lanka was geadopteerd door een Nederlands gezin, kan hij niet zeggen: “Met heel veel geadopteerde kinderen gaat het wel goed, maar het is natuurlijk wel een extra kwetsbaarheid. Zo’n adoptie kan traumatisch zijn. Ik kwam in een net gezin terecht, maar worstelde met mezelf en zocht mijn toevlucht op straat, waar ik de verkeerde mensen tegenkwam.”

Door zijn criminele activiteiten bracht hij periodes in jeugdinstellingen en de gevangenis door. “En daar kwam ik ook weer mensen tegen die niet bepaald een goed voorbeeld waren. Zo ging het van kwaad tot erger.” Tot hij in een forensische kliniek terechtkwam waar hij hulpverleners ontmoette die hem op het goede spoor zetten. Hij ging uiteindelijk een mbo-opleiding Maatschappelijke zorg speciale doelgroepen volgen, waarop een stage en werk bij het Leger des Heils in Maastricht en Venlo volgden.

Bondgenoot
“Uit zo’n situatie komen, of het nu gaat om criminaliteit of verslaving, gaat met vallen en opstaan. Het belangrijkste is dat je mensen ontmoet die in jou geloven 16 van de 21 geslaagdenen je hoop geven.” In zijn klas merkte hij dat dat bij iedereen een belangrijk ‘herstel ondersteunend element’ is. “De achterliggende problematiek was bij mijn klasgenoten heel verschillend, van eetverslaving tot depressie of een traumatische jeugd, maar het hebben van een bondgenoot hielp hen om eruit te komen.”

Hij zag nog veel meer herkenning bij zijn klasgenoten. “We hebben allemaal last van het stigma – ‘die jongen die in de gevangenis zat’ - en schaamte. Nu soms nog. Door dat van anderen te horen, voelde ik een enorme verbintenis met hen. We deden de opleiding echt samen. Bovendien leerde ik veel over andere problematiek, zoals eetverslaving.” Karun is ook te spreken over de docenten. “Ik had nooit het gevoel dat zij tegenover ons stonden. De omgang was op basis van gelijkwaardigheid. Ze wilden ook van ons leren.”

Deeltijdopleiding
Karun is inmiddels doorgestroomd naar het derde jaar van de reguliere deeltopleiding Social Work, wat mogelijk is na de tweejarige AD (Associate Degree). Hij vindt het fijn dat hij door zijn opleiding zich nu steeds meer als professional kan opstellen. “Als ervaringsdeskundige voel ik de doelgroep heel goed aan. Als professional kan ik hen helpen om zichzelf te helpen. Ik heb het vaak niet eens over mijn eigen achtergrond. Bovendien kan ik nu ook op een hoger niveau meedenken en –praten over bijvoorbeeld de implementatie van bepaalde werkwijzen. Ik word ook steeds vaker ingezet om bijvoorbeeld collega’s uitleg te geven over bepaalde zaken.” [Petra Merkx]