juni

Herstartplan: geen onderwijs in de zomer

Meer tentamens op locatie, geen onderwijs in de zomervakantie en blended learning in het nieuwe collegejaar. Voorzichtigheid is troef in het 'herstartplan' van Fontys. Met reden, vindt bestuursvoorzitter Joep Houterman. "Gezondheid is en blijft de eerste prioriteit. Maar we willen ook perspectief bieden."

Aan het plan is de afgelopen tijd hard gewerkt. Het is erg concreet als het gaat om de periode tot aan de zomervakantie, maar laat nog veel open over hoe het daarna zal zijn. Dat is logisch: veel is nog onduidelijk en afhankelijk van hoe de situatie na de vakantieweken zal zijn.

Joep HoutermanHouterman: "Ik hoop dat ons een tweede golf bespaard blijft. Vanuit het oogpunt van gezondheid. Maar ook omdat wij allemaal behoefte hebben om weer eens onder elkaar te zijn."

"Vrijwel iedereen wil weer graag naar school komen. Studenten, maar ook medewerkers. Hoe mooi zou het zijn als we na de zomer medewerkers weer in de gebouwen kunnen toelaten, al is het maar een ochtend in de week. Dat perspectief wil ik graag bieden."

Maar niet ten koste van alles. "Het moet wel mogen en het moet kunnen. En het mag niet ten koste gaan van de studenten. Nu zijn ze de eerste prioriteit: we moeten ze door die toetsen heen helpen. Maar ook na de zomer zijn ze dat: als we studenten de deur zouden moeten wijzen omdat we medewerkers voorrang geven, dan doen we iets niet goed."

Studievertraging
Ook voor de komende weken, zagen de opstellers van het plan zich beperkt door praktische (on)mogelijkheden. Houterman: "We houden ons uiteraard aan de landelijke richtlijnen. En hebben verder vooral te maken met aantallen mensen, tijd en ruimte die grenzen opleggen aan wat er kan."

Daardoor, zo stelt hij, bleek het onmogelijk binnen de bestaande parameters studievertraging te voorkomen. Er waren simpelweg te weinig geschikte ruimtes binnen de muren van al die Fontys-locaties. Die ruimte werd elders gezocht en gevonden: het Klokgebouw en het Willem II-stadion.

Fontys bleek zowaar de eerste instelling te zijn die bij de eigenaren van deze locaties aanklopte. Het organiseren van toetsen op die plekken bleek geen probleem. Tot opluchting van Houterman: "Zo kunnen de studenten op tijd klaar zijn. En kunnen daardoor ook de medewerkers van Fontys vóór de vakantie hun werk nog afronden."

Ook de instituten hebben vrijwel allemaal al laten weten geen behoefte te hebben aan extra onderwijsdagen in de zomerperiode. Zodat enkele scenario's uit het plan - extra dagen of weken plannen in de vakantieperiode - overbodig zijn geworden.

Landingsplek
Ook na de vakantie wordt het weer puzzelen. “Dan hebben we te maken met een andere belangrijke doelgroep: de eerstejaars. Die willen we ook een plek geven om te landen, zonder de overige studenten uit het oog te verliezen."

"En we gaan naar blended learning. Hoe en wat is nog niet helemaal helder. Mede door bijvoorbeeld de beperkte toegangstijden. Het is nog maar de vraag of het regime van de komende maand ook dan zal gelden."

Fontys en andere hogeronderwijs-instellingen mogen tot aan de zomer slechts tussen 11 en 15 uur en na 20 uur open om drukte in het openbaar vervoer te voorkomen. "Als we daarin meer ruimte krijgen, wordt het flexibeler en is er meer mogelijk."

Wel of niet op locatie
Het plan laat zich gedeeltelijk ook uit over wie er vooralsnog wel of niet op locatie gaat werken. Wie tot de risicogroepen behoort of een huisgenoot heeft die daaronder valt, moet vanuit huis werken.

Wie juist fysiek op het werk wordt verwacht en niet tot die risicogroepen behoort, dient dit ook te doen. 'Bezorgd zijn' is onvoldoende reden om dan niet op het werk te verschijnen. Wie het hierover niet eens kan worden met de leidinggevende, wordt verwezen naar de bedrijfsarts. [Jan Ligthart