Helaas: toch geen goedkope ov-kaartjes voor Duitse studenten

Duitse studenten die in Venlo studeren kunnen na de zomer toch niet goedkoper met het openbaar vervoer naar Fontys reizen. Het plan met de semestertickets is van de baan.

Veel in Duitsland woonachtige studenten die geen recht hebben op een Nederlandse studenten ov-kaart komen met de auto naar Venlo omdat het openbaar vervoer te veel geld kost of omdat de reistijd te lang is. Fontys wilde daar wat aan doen door deel te nemen aan een proef met een Duits semesterticket-systeem.

De bedoeling daarvan was om het Duitse aanbod van het openbaar vervoer over de grens heen te tillen. Reizen zou daarmee niet alleen goedkoper worden, maar ook sneller gaan. Het streven was om de pilot zo succesvol te laten zijn, dat op landelijk niveau een beweging zou worden gecreëerd om structurele veranderingen te krijgen in zowel het Duitse als Nederlandse openbaarvervoerssysteem.

Andere tickets
Maar dat gaat nu dus niet door. Wouter Josso, directeur van Fontys International Business School, legt uit wat daar de oorzaak van is. “De Duitse regering heeft besloten om een ticket in te voeren waarmee reizigers voor 49 euro per maand onbeperkt van het Duitse openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Ons semesterticket zou 37 euro kosten en was alleen in Noordrijn-Westfalen beschikbaar.”

De Duitse kant van de grens had volgens de directeur ‘nog wat zaken te organiseren’ als het om het semesterticket gaat, voornamelijk op wettelijk en juridisch vlak. Dat gaat met de komst van het 49-euro-ticket niet meer gebeuren, aangezien deze variant ‘in principe nog tot de grens van het station in Venlo kan gelden’.

“Ik ga me geen financieel risico op mijn hals halen als ik het Duitse deel niet geregeld kan krijgen. De pilot is daarom een zachte dood gestorven”, zegt Josso. Hij heeft nog wel gevraagd om het 49-euro-ticket grensoverschrijdend te maken, maar dat zit er niet in. “Dan zouden ze het ook voor Groningen beschikbaar moeten maken. En voor België en Polen en Tsjechië. Ik snap dat dat best ingewikkeld is en dat ze in Berlijn een grens moeten trekken.”

Geen alternatief
Lang verhaal kort: voorlopig komt er geen alternatief voor Duitse Fontysstudenten. Maar, zegt Josso: “We gaan de zaken opnieuw bekijken als het 49-euro-ticket verdwijnt. De vraag is namelijk hoe het gebruikt gaat worden. In de zomer kon men met een speciaal ticket voor 9 euro heel Duitsland doorreizen en dat is voornamelijk gebruikt door mensen die al een ticket hadden. Slechts 20 procent stapte met de komst van dit ticket extra de trein in.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd