2019

Grootste pand Rachelsmolen gesloopt en herbouwd

Campus in Eindhoven krijgt ook slagbomen

R1, het grootste gebouw op de Fontys-campus Rachelsmolen in Eindhoven, wordt gesloopt en herbouwd. Ook komt er een bovengrondse parkeergarage bij, de tweede op dit terrein. Dat meldt Hans Nederlof van het College van Bestuur. De campus krijgt bovendien dit jaar nog slagbomen.

In gebouw R1 zijn nu onder meer de opleidingen ICT, Toegepaste Natuurwetenschappen, Engineering en Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek gevestigd. Die laatste drie verhuizen in september naar een pand aan De Rondom op het TU/e-terrein, dat momenteel wordt verbouwd. ICT gaat naar het nieuwe gebouw R10, dat nu wordt gebouwd op Rachelsmolen.

Sloop beter
Doordat daarnaast diensten als Studentenvoorzieningen verhuizen naar R5, komt R1 leeg te staan. Volgens Nederlof is intensief nagedacht over de opties sloop en nieuwbouw, of een verbouwing van dit uit twee grote vleugels bestaande complex.

“Voordeel van nieuwbouw is dat we die naar de rand van de campus kunnen verplaatsen, op de plekken waar nu auto's staan. Hierdoor kunnen we de campus meer 'open' maken en de leefbaarheid ervan een boost geven.” Dat was één van de aanbevelingen in de vorig jaar verschenen campusvisie voor Rachelsmolen.

Vijf instituten verhuizen vanaf september 2023 naar R1, waaronder Paramedische Hogeschool en Kind en Educatie. Die zitten nu nog in Eindhoven aan de Dominee Theodor Fliednerstraat en op het TU/e-terrein (kijk hier voor alle verhuisbewegingen).

Gebouw R1 beslaat een kwart van de campus. (foto Google Maps)De nieuwbouw komt dus aan de rand van het terrein. Hierdoor verdwijnen de parkeerplaatsen daar. Besloten is eveneens om bij het nieuwe R1 een bovengrondse parkeergarage te bouwen.

Waar die precies komt en hoe die eruit gaat zien, wordt volgens Nederlof nog nader bestudeerd: “Maar die zal niet hoger worden dan de andere parkeergarage op het terrein, verwacht ik.”

Slagbomen
Fontys gaat de campus Rachelsmolen bovendien dit jaar afsluiten met slagbomen. Hier kan nu nog gratis worden geparkeerd. Dat blijft zo voor medewerkers en studenten van de hogeschool. Er komen camera’s met kentekenregistratie bij de slagbomen. Die gaan open als een geregistreerd voertuig wordt herkend. Bezoekers van Fontys kunnen een uitrijkaart krijgen.

Tevens komen op de campus betaalautomaten te staan. Bezoekers die niet voor Fontys komen, betalen daar een dagtarief voor het gebruik van de parkeerplaats.

De aanleg van dit parkeermanagementsysteem vindt vanaf 15 mei fasegewijs plaats. Eind dit jaar moeten de slagbomen werken. Ook komt er een nieuwe in- en uitrit, tussen de toegangspoort aan de straat Rachelsmolen en de parkeergarage. Hiervoor sneuvelen eveneens parkeerplaatsen. [Tim Durlinger]

Jan Heeren
2019
Kan er dan misschien een nieuw gebouw gebouwd worden met het oog op een wat verdere toekomst, zodat dit 'nieuwe' gebouw over 30 - 40 jaar niet weer gesloopt hoeft te worden. En wat de parkeervoorzieningen betreft, doe zoals de TU/e. Daar zijn veel parkeerplaatsen gewoon weggehaald en vervangen door groenstroken en moeten studenten, medewerkers en bezoekers betalen voor een parkeerplaats. 'Duurzame mobiliteit' heet dat. Dit om het vervoer met de fiets en het openbaar vervoer te bevorderen.
Jan Heeren
2019
Een perfect goed gebouw van nog geen 40 jaar oud slopen. En maar weer een parkeergarage er bij. Lekker duurzaam. Lekker groen ook.
Annemarie
2019
Nou een perfect, goed gebouw? Een gebouw dat niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd en zeker niet aan het onderwijs dat nodig is in de toekomst. Ik denk dat er zelfs kansen liggen in een duurzamer gebouw en verbouwen kost ook heel veel geld en dan voldoet het waarschijnlijk nog steeds niet. Goeie zet dus. En als de auto’s er dan toch komen, want het lukt nog niet echt on dit terug te dringen, dan liever in een parkeergarage.