Geen Purple festival deze zomer

De kogel is door de kerk. Het kabinet heeft alle grootschalige evenementen tot 1 september in de ban gedaan. Daaronder valt ook de introductieweek van Fontys, Purple. De organisatie van Purple is achter de schermen al bezig met alternatieven. Daarover wordt pas na 6 mei een beslissing genomen.

"Jammer, maar ik ben blij dat er nu in elk geval duidelijkheid is", zegt Nicolette Koot, de projectleider van Purple. "Ik wil benadrukken dat het warme welkom voor alle nieuwe Fontys-studenten er hoe dan ook wel gaat komen. Dat gaan ze zeker krijgen. Alleen over de vorm en het tijdstip valt nu nog niets te zeggen."

Het Purple Team met tweede van links Nicolette KootVooral de afsluitende festivaldag, met 12.000 deelnemende studenten, is uiteraard uit den boze zolang de coronacrisis van dezelfde orde blijft. Koot: "Maar Purple is uiteraard meer dan alleen het festival."

Zorgen
De introductieweek van Fontys voor alle eerstejaars studenten zou dit jaar op 24 augustus beginnen. Er waren uiteraard al eerder zorgen of de week wel door zou kunnen gaan. Maar tot een week geleden heeft het Purple Team nog vol gevaren op de geplande evenementen. Wel waren er al andere voorwaarden gesteld aan leveranciers en cateraars, zo werd eerder al bekend.

Afgelopen week is juist benut om verschillende andere scenario’s te bedenken en uit te werken. Die worden nu na de meivakantie voorgelegd aan het bestuur en vervolgens op 6 mei door het Crisis Communicatie Team van Fontys besproken. "Tot die tijd willen we nergens op vooruit lopen", aldus Koot. [Jan Ligthart]

Dankeld Vanmeenen
2020
Top Nicolette, pIttige klus om scenario’s uit te werken. Idee: kun je soort ‘Fontys doet’ optuigen en studenten in tweetallen in de regio laten helpen bij het aan de praat krijgen van bedrijven , verenigingen, instellingen, burgers in de volgende fase van de crisis. Studenten zitten er middenin, hebben er hun eigen blik op. Kunnen er ook verslag van doen en dit kun je daarna weer oppakken in hetonderwijs. Of je maakt er in overleg met lectoraten een onderzoeksopdracht van