april

Vooralsnog gaat Purple door, dus ook de organisatie ervan

Het is nog niet duidelijk of Purple dit jaar vanwege de coronacrisis kan doorgaan. Toch is de organisatie van de introductieweek, met als afsluiting het Purple Festival voor 12.000 eerstejaarsstudenten, in volle gang. Al zijn er nu andere voorwaarden dan voorgaande jaren.

Nicolette Koot werkt al 20 jaar binnen Fontys en is dit jaar voor het eerst projectleider van Purple. “Ik start meteen het eerste jaar met een crisis. Toch heeft het hele team er enorm veel zin in. We kijken met enthousiasme en goede hoop naar 24 augustus, wanneer de introductieweek van start moet gaan. Maar ook met spanning.”

Het team organiseert de introductieweek namelijk met het idee dat alle festiviteiten zullen doorgaan. “We gaan vooralsnog met volle vaart vooruit. Nicolette KootWel hebben we andere voorwaarden gesteld aan leveranciers en cateraars; namelijk dat we uiterlijk vier weken van tevoren volledig mogen annuleren zonder dat daar kosten aan verbonden zijn.”

“Het gaat dan bijvoorbeeld om bussen om 6.000 studenten mee te vervoeren of 2.500 bedden voor het Klokgebouw, waar de studenten overnachten tijdens Purple.”

Nog geen alternatief
Ongeveer 5.500 studenten doen mee aan de introductieweek in Eindhoven en 2.500 studenten in Tilburg, dus 8.000 studenten in totaal. Een alternatief, wanneer de festiviteiten niet doorgaan, is er nu nog niet.

“Maar als dat uiteindelijk nodig mocht zijn, gaan we daar natuurlijk meteen mee aan de slag. We zijn als Fontys ook binnen een week naar online onderwijs en online open dagen en avonden gegaan. We hebben in een relatief kort tijdsbestek veel kunnen veranderen, dus zeg niet dat een alternatief plan voor Purple niet kan.”

Laatste keer Spoorzone
Als alles gewoon doorgaat, zal in ieder geval het afsluitende festival van Purple voor de laatste keer in de Spoorzone van Tilburg plaatsvinden, omdat de locatie de komende jaren al is gereserveerd voor een ander evenement op die datum (de introductieweek is altijd in de laatste week van augustus).

“Volgend jaar wordt het festival ergens anders in Tilburg gehouden. Gemeente Tilburg is heel enthousiast en wil Purple graag behouden. Dus we gaan kijken naar nieuwe locaties.” Gemeente Eindhoven heeft laten weten evenementen boven 8.000 man niet meer te kunnen huisvesten.

Stadsdagen
De introductieweek van Fontys begint op maandag 24 augustus en duurt vijf dagen. Op maandag en dinsdag regelen de opleidingen Team Purplehun eigen programma. Op woensdag vindt de ‘stadsdag’ plaats, zowel in Tilburg als in Eindhoven.

De stadsdagen gaan er dit jaar wel anders uitzien. “Dit jaar vinden de stadsdagen niet ín de stad plaats, maar op twee pleinen”, vertelt Koot.

Doorgaan of niet
Of deze dagen en het festival kunnen doorgaan, is dus nog maar de vraag. “Er komen ook veel sponsors op af. Er zijn dus heel veel mensen op één locatie samen. De groepen opdelen in kleinere groepen is lastig. Er is geen manier om mensen te gaan verspreiden.”

“Mocht de maatregel dat evenementen boven duizend personen verboden zijn eind augustus nog steeds van kracht zijn, dan gaan zowel deze dagen als het Purple Festival op deze manier niet door”, zegt Koot.

Ondanks deze onzekerheden, gaat Koot vooralsnog door op het ingezette pad. “Dat het hele team, ik inclusief, enthousiast bezig is, trekt me er ook wel doorheen in deze gekke periode. Zo houden we hoop.” [Jacky Eickes]