mei

Gebouwen Fontys na twee maanden weer (beetje) open

Studenten voor wie dat noodzakelijk is om te kunnen afstuderen, kunnen vanaf deze week terecht in de laboratoria en andere oefenruimtes van hun opleiding. Na twee maanden dicht te zijn geweest door de coronacrisis, gaan de Fontys-gebouwen in stappen weer open.

Dat maakte het crisisteam van Fontys vandaag bekend. Volgende stap is om op 15 juni – als het kabinet de maatregelen versoepelt, wat de verwachting is alle gebouwen van de hogeschool te openen.

Ook dan alleen voor een beperkte groep mensen en onder strikte voorwaarden. De opleidingen bepalen bijvoorbeeld wie de gebouwen mogen betreden en nemen hiervoor zelf het initiatief.

De gebouwen gaan vanaf 15 juni vooral open voor de studenten die een toets moeten maken die niet online kan, maar wel nog dit studiejaar moet plaatsvinden. Het gaat om 600 toetsen.

Volgens de regels
Bij dit alles geldt dat Fontys handelt volgens de regels van het RIVM en rekening houdt met de restricties die voor studenten gelden voor het reizen met het openbaar vervoer.

Met deze gedeeltelijke openstelling probeert Fontys studievertraging en extra werkdruk voor docenten in het nieuwe studiejaar te voorkomen.

Voorrang voor eerstejaars
Het crisisteam verwacht dat de hogeschool  na de zomervakantie een mix van online-lessen en onderwijs op locatie gaat aanbieden. Daarbij kiest Fontys er nadrukkelijk voor om eerstejaars, zowel de Nederlandse als internationale, voorrang te geven. Dit om eerstejaars beter te laten ‘landen’ op hun opleiding.

De hogeschool gaat in principe in de week na de introductieweek weer open, op maandag 31 augustus. Het is nog onduidelijk of de gebouwen mogelijk ook in de laatste twee weken van de zomervakantie opengaan.

‘Als extra inzet van medewerkers nodig is, om werkdruk en/of studievertraging in een later stadium te voorkomen, gebeurt dit volgens de cao hbo’, zo meldt Fontys op haar website. Of Fontys aan studenten en medewerkers beschermingsmiddelen en testen gaat aanbieden, is afhankelijk van landelijke of brancherichtlijnen. Hierover is ook nog geen duidelijkheid. [Petra Merkx]

Schema voor openstelling en voorwaarden