Eindhoven, Tilburg,
maart
2020

Fontys zonder problemen massaal thuis aan het werk

UPDATE 18.00

Fontys heeft eind van de middag besloten dat allerlei activiteiten deze en volgende week niet doorgaan. Lees meer in dit artikel.

Met je laptop aan de eettafel of het bureau van je dochter. Een flink deel van het niet-onderwijzend personeel van Fontys Hogescholen werkt de komende zeven dagen thuis, als het werk dat toelaat. Dit geheel in lijn met de oproep van premier Rutte, om verspreiding van het coronavirus in te dammen.

Mark VerlaekWaar normaal op een dinsdag vijfhonderd mensen thuiswerken, zijn dat er vandaag duizend, wat ongeveer een kwart is van het totaal aantal werknemers van Fontys. Het IT-systeem kan dit aantal makkelijk aan, laat IT-manager Mark Verlaek weten, die zelf ook thuis zit te werken.

Aan bureau dochter
Anneke van Beek-Petersen, marketing- en communicatiemedewerker bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, werkt wel eens vaker een dagdeel thuis en dan zit ze aan het bureau van haar dochter. “Dat is een heerlijke plek, omdat je fijn naar buiten kunt kijken”, legt ze uit.

Dat Anneke van Beekzij wel thuis werkt en haar partner die bij een groot transportbedrijf in dienst is niet, verbaast haar wel. “Blijkbaar worden overal andere regels gehanteerd. Maar ik ben blij dat Fontys ervoor heeft gekozen ondersteunend personeel thuis te laten werken. Zo neemt de school zijn verantwoordelijkheid om verspreiding van het coronavirus af te remmen.”

Contact met collega’s is er volop via de whatsapp-groep en Skype. Met name over de open avond die morgen staat gepland. “Als die niet doorgaat, willen we toch proberen de belangstellenden via een online powerpoint-presentatie met spraak erbij, voorlichting te kunnen geven”, legt ze uit.

Ergonomische werkplek
Astrid Wiktor, jurist bij Fontys, werkt al elke vrijdag thuis. Aan een netjes ingerichte werkplek van alle (ergonomische) gemakken voorzien. “Dat ik nu tot en met maandag hier zit, is wel wat anders inderdaad. Dat Astrid Wiktorwordt een eenzame relatie tussen mijn computer en mij”, lacht ze. Voor haar werk maakt het verder niet uit. “Ik doe als jurist voornamelijk computerwerk.”

Gelukkig is er veel online overleg tussen collega’s. “Iedereen vraagt zich vanuit zijn eigen expertise af wat het coronavirus voor gevolgen kan hebben. We houden er bijvoorbeeld rekening mee bij de planning van de bijeenkomsten van het College van beroep voor de examens.”

Wiktor kan zich ook voorstellen dat er straks meer vragen zullen komen over het Negatief Bindend Studieadvies, dat studenten krijgen als ze niet voldoende studiepunten halen binnen een bepaalde periode. “Het kan best zijn dat de huidige situatie daar invloed op heeft. We kunnen dat allemaal nog niet inschatten.”

Aan de eettafel
Toen gisteren Janneke Gielissebekend werd dat Fontys deze maatregel nam, ontplofte de appgroep van Janneke Gielisse, marketingmanager bij Fontys Pro. “Iedereen wilde weten wat dit voor ons zou betekenen.” Vanochtend was ze nog even bij Fontys, maar vanaf vanmiddag werkt ook zij thuis. “Ja, gewoon met de laptop aan de eettafel. Ik heb wel een extra scherm, maar haal dat vaak niet eens tevoorschijn.”

Ze is al gewend op woensdagen thuis te werken. “Dan kan ik me wat beter focussen, nadenken over dingen en vaak ook gewoon een hoop werk verzetten” zegt ze. Ze is nu wel van plan om de komende dagen niet meer naar Fontys te gaan. “Ik denk dat we alles wel af kunnen met de telefoon en skype.”

Ze maakt zich zorgen over de consequenties van de huidige situatie op het onderwijs. “Denk aan het wegvallen van colleges en tentamens.” Maar de zorgen van haar afdeling betreffen nu vooral de evenementen, die mogelijk niet kunnen doorgaan, zoals de open avonden en volgende week geplande Kennisplaza voor professionals uit het onderwijs. [Petra Merkx]

Ken
2020
Gisteren 's ochtends ingesproken PowerPoints gemaakt zodat de studenten gewoon aan de slag konden. Even wennen, maar het lukt ook voor deze docent Wiskunde.
CB
2020
En Bronners, hoe zitten jullie erbij deze dagen? :) Thuis of op locatie, met of zonder een kop thee?