juli

Fontys wil meer thuiswerken, maar wat willen studenten?

Een flink deel van de Fontys-medewerkers wil en kan gedeeltelijk thuis blijven werken, ook als corona voorbij is. Maar wat willen studenten? Door corona hebben ze kennisgemaakt met online lessen; willen ze dat behouden of gaan ze toch liever weer volledig naar de campus voor hun onderwijs?

Justin, eerstejaarsstudent Commerciële Economie, ziet een mix van online en on campus-les wel zitten. “Er zijn vakken waarvoor we nu fysiek aanwezig Justinmoeten zijn, die we ook prima online kunnen volgen. Soms dacht ik bij een les op school: moesten we hiervoor helemaal op en neer komen?”

“Helemaal fysiek zou ik overigens ook prima vinden, alleen ben ik nu zó gewend om veel online les te hebben. Ik heb gemerkt dat dit ook goed gaat, het zou geen ramp zou zijn als het zo zou blijven. Alhoewel het me wel heel leuk lijkt om mijn klasgenoten beter te leren kennen en dingen te kunnen bespreken op locatie.”

Online snel saai
Ook Caro, student aan de Academy for Creative Industries, vindt een mix van thuis en op Fontys lessen volgen helemaal prima.

“Ik Carovind een combinatie van online les en les op locatie perfect. Het is fijn omdat als ik thuis werk, er geen reistijd is. Sommige lessen kunnen prima online, maar totaal online wordt gewoon snel saai en dan mis je de interactie met andere studenten wel heel erg.”

“Tijdens corona hadden wij maar één dag in de week fysiek les, en dat vond ik wel te weinig. Het liefste zie ik een verhouding van twee dagen thuis, drie dagen op locatie. Andersom zou ik ook niet erg vinden: drie dagen thuis, twee dagen op locatie.”

Liefst elke dag naar school
Kim, student Verpleegkunde, gaat het liefst weer elke dag naar school. “Ik merk dat mijn concentratie dan zoveel beter is en ik de informatie makkelijker onthoud.”

Ze heeft het ook nodig na een jaar online lessen volgen, zegt ze. “Ook het zien van mijn vriendinnen in de les doet me goed. Ik ben meer voldaan na een dag fysiek les dan na een dag online les.”

“Het voordeel van thuis werken is wel dat er gKimewoon geen reistijd is. Dat vind ik wel echt heerlijk. Ook de flexibiliteit die het biedt; ik kan overal mijn lessen volgen. Dit vind ik nog steeds wel erg prettig, maar het fysieke lokt me nu toch meer.”

Minder doen
Meer dan de helft van de studenten wil dat het hoger onderwijs weer zo wordt zoals het was vóór de coronacrisis. Maar een groot deel denkt ook dat het thuisonderwijs een goede aanvulling is op de fysieke lessen en colleges.

Dat blijkt uit het onderzoek dat Bron in mei hield samen met andere onderwijsinstellingen over de gevolgen van corona voor het onderwijs. Uit die enquête bleek ook dat studenten in het algemeen het thuis studeren een zware onvoldoende geven.

Twee op de drie doet ook minder aan hun studie sinds de crisis. Zo mist 61 procent het informeel contact voor en na afloop van de lessen, is voor de helft van de studenten het gebrek aan interactie tijdens de online lessen een probleem en mist bijna de helft ook het groepsgevoel. [Jacky Eickes, Kasper Wienk]