november

Fontys-student organiseerde eerbetoon aan Maradona

De dood van Diego Armando Maradona heeft miljoenen mensen over de hele wereld geraakt. Ook in Nederland werd stilgestaan bij zijn dood. Fontys-student Casper Sas organiseerde zelfs een eerbetoon aan ‘de beste voetballer van de wereld’.

Het was een drukke week voor de derdejaarsstudent Sportcommunicatie van SPECO in Tilburg. Casper is sinds kort officieel de Presidente van het Consulado Boca Juniors Holanda, ofwel voorzitter van het Nederlands consulaat van deze Argentijnse voetbalclub. De dood van Maradona, in Argentinië dé man van Boca Juniors, zette voor even ook zijn wereld op z’n kop.

Het eerbetoon aan Maradona bij de Johan Cruijff Arena.Een gekkenhuis
“Ik heb woensdag tot diep in de nacht online gezeten. Het was een gekkenhuis. De hele avond en nacht heb ik zitten bellen om zaken te regelen en journalisten te woord te staan. Ook ben ik gelijk aan de slag gegaan om een eerbetoon voor Maradona op poten te zetten.”

Zaterdag was het zo ver. Met een man of zeventig en compleet met fakkels, vlaggen en shirt met het magische nummer 10 werd er bij de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam afscheid genomen van Diego Armando Maradona. Een moment dat Casper zich de rest van zijn leven zal herinneren.

Nuchtere Hollandse jongen
Vier jaar geleden had de student Sportcommunicatie, een nuchtere Hollandse jongen en supporter van NEC, nooit kunnen bevroeden dat hij ooit nog een eerbetoon aan Maradona op poten zou zetten. Maar sinds zijn verblijf in Argentinië als uitwisselingsstudent in 2017 is hij een halve Argentijn geworden.

“Ik ben verknocht aan Argentinië en ben na mijn tien maanden durende verblijf in Zuid-Amerika echt als Argentijn teruggekomen. Hun cultuur spreekt me enorm aan; de passie, het enthousiasme en het leven bij het moment. Dat vind ik fantastisch. Ik ben alweer een paar keer teruggegaan en in december ga ik weer.”

Argentinië op z’n kop
Dat de dood van Maradona het hele land daar op z’n kop heeft gezet, snapt Casper als geen ander. “Maradona is zo immens populair. Hij is een voetbalicoon en tegelijkertijd een man van het volk. Een echte Boca-man bovendien. Zijn dood laat niemand bij die club onberoerd.”

Maradona wist als geen ander een plaatsje in het hart van de Argentijnen te krijgen.Meer dan 1,5 miljoen mensen gingen in Argentinië donderdag de straat op bij de uitvaart van Maradona. De zeventig man die Casper op de been wist te brengen, steken daar schril bij af. En toch heeft het eerbetoon in Amsterdam indruk gemaakt op de student Sportcommunicatie.

Tegenhanger
“Argentijnen beleven alles met passie. Sinds ik voorzitter ben van het Nederlands consulaat van Boca Juniors heb ik veel Argentijnse mensen in Nederland leren kennen. Ik bevind me weer echt in die Argentijnse sferen. Dat vind ik een mooie tegenhanger van mijn gestructureerde Nederlandse studentenleven.”

Aanstaande woensdag staat rood omcirkeld in Caspers agenda. Dan speelt Boca Juniors een wedstrijd in de Copa Libertadores, de Champions League van Zuid-Amerika. “Dan zit ik om 01.30 uur samen met mijn ‘Argentijnse broeders’ weer klaar. Ik heb in drie jaar tijd geen wedstrijd van Boca meer gemist.”

Dat hij de volgende ochtend om 09.00 uur paraat moet zijn voor zijn studie, neemt Casper op de koop toe. “Ik kan gelukkig aardig tegen korte nachten. Dat moet ook wel, want mijn voorzitterschap bij het Boca Juniors-consulaat kost me heel wat nachtelijke uurtjes.”

Bekijk hier de video met het eerbetoon aan Maradona. Het Nederlands consulaat van Boca Juniors is ook te vinden op Instagram en Facebook: @bocaenholanda

Zie ook: 'Rouw rond Maradona niet overdreven'