door Marieke Verbiesen,
maart

Fontys niet direct in paniek bij 'vertrek' ASML

Nederlandse bedrijven maakten de afgelopen weken flink wat herrie. Ze zijn van mening dat het ondernemersklimaat in ons land niet meer is wat het was en dreigen politiek Den Haag met een vertrek. Wat betekent het voor Fontys als bedrijven uit de Brainportregio vertrekken?

Aanleiding voor de commotie was de Monitor Ondernemingsklimaat, die eind januari werd gepresenteerd. Daaruit bleek dat een op de zes bedrijven overweegt naar het buitenland te vertrekken of uit te breiden in het buitenland. Onder deze bedrijven is ASML, met tal van toeleveranciers in de regio een belangrijke partner van Fontys in de Brainportregio.

Vorig jaar nog deed een consortium van bedrijven en kennisinstellingen een oproep aan de landelijke politiek om meer te investeren in de regio. Fontys sprak daarin de ambitie uit om in 2032 per jaar 1.400 afgestudeerden in techniek en IT meer af te leveren dan op dat moment. “Hiermee willen we voldoen aan de snelgroeiende behoefte van de hightechindustrie in Brainport”, zei directeur Frens Vonken van Fontys ICT.

Grote impact
Hoe kijkt Vonken aan tegen een mogelijk vertrek of uitbreiding in het buitenland van bedrijven in de Brainportregio? “Bedrijven als ASML en de hele keten van bedrijven daaromheen zijn bepalend voor wat wij doen, voor de werkgelegenheid en de plekken waar onze studenten naartoe gaan. Als die bedrijven zouden vertrekken, dan zou dat een hele grote impact hebben.”

Frens VonkenVolgens Vonken zou de dynamiek in de hele regio en van het werkveld veranderen. “Wat wij nu vooral doen, is verbinding maken met het regionale werkveld en samen vormgeven aan de toekomst van bepaalde vakgebieden. Dat doen we voor een belangrijk deel door daar jonge mensen met de juiste kennis en vaardigheden naartoe te leiden. Als hierin verandering in komt, verandert ook alles wat wij samen doen.”

Op dit moment loopt Fontys mee in het front van nieuwe ontwikkelingen, schetst Vonken. Het aantal mensen dat daarop meelift en de snelheid waarop een vakgebied zich kan ontwikkelen, zal stagneren. Maar volgens de instituutsdirecteur zal het zo’n vaart niet lopen. Hij denkt dat ASML zulke ferme taal spreekt, omdat het zich oprecht zorgen maakt en omdat het daarmee iets wil bewerkstelligen.

Vonken: “Wij schieten in ieder geval niet meteen in paniek door wat er allemaal wordt gezegd. Het is niet zo dat we nu ineens hele andere dingen moeten gaan doen. Want het gaat om lange- en middellangetermijnontwikkelingen. En het is nog maar de vraag wat de uitkomst gaat zijn.”

Ecosysteem
Daar sluit Joep Houterman, bestuursvoorzitter van Fontys, zich bij aan. “Bedrijven zoals ASML vormen het innovatieve hart van het ecosysteem in deze regio. De nabijheid van dat ecosysteem is voor Fontys van groot belang. Het biedt prachtige mogelijkheden voor onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers om in deze regio met interessante bedrijven te kunnen samenwerken.”

Joep Houterman“Als bedrijven vertrekken, gaan we dat op langere termijn zeker merken”, vermoedt Houterman. “De regio zal minder aantrekkelijk worden om te wonen, werken en studeren. Ik voorzie niet dat we dan opleidingen zouden moeten afstoten. Ik denk eerder dat de kans op ontwikkeling kleiner wordt. Nu liften we mee op de innovatiekracht en ontwikkelingen in deze regio.”

En andersom is dat ook het geval volgens de bestuursvoorzitter. “Wij zijn een onderdeel van het ecosysteem; hoe beter wij onze rol kunnen pakken, hoe beter dat ecosysteem daarvan profiteert. Met andere woorden: als wij goede mensen afleveren, dan is dat goed voor het vestigingsklimaat en de groei van bedrijven.”

Groeiuitdaging
Houterman is positief. “Ik heb liever een groeiuitdaging dan de problematiek van een aantal decennia geleden waarin de regio te maken had met massaontslagen en een economische neergang. Deze uitdaging, waarin we tegen de grenzen van onze regionale groei aan kijken, hebben we zelf in de hand. Fontys kan hierin een positieve rol spelen, samen met het mbo en wetenschappelijk onderwijs in deze regio.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd