februari
2020

Coronavirus: 'Geen reden om scholen Fontys te sluiten'

Update 2 maart

Studenten en medewerkers die in de afgelopen 14 dagen in een van onderstaande gebieden met een hoge besmettingsgraad zijn geweest, dienen bij de geringste gezondheidsklachten uit voorzorg thuis te blijven, meldt de website van Fontys vandaag. Indien de klachten verergeren (koorts en luchtwegklachten zoals hoesten of kortademigheid), neem dan telefonisch contact op met je huisarts of de huisartsenpost. Ga niet langs bij de praktijk. Het gaat om de volgende gebieden:
China (inclusief: Macau en Hongkong)
Singapore
Zuid-Korea
Iran
Italië: de provincies Aosta-vallei, Piëmonte, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.

Het coronavirus heeft inmiddels ook twee Nederlanders besmet, onder wie een man uit Loon op Zand. Fontys houdt de ontwikkelingen rond het virus nauwlettend in de gaten. Het gaat daarbij zowel om de studenten en medewerkers die in het buitenland verblijven, als om de situatie in Nederland. Maar maandag is de school gewoon open.

“Zoals burgemeester Weterings van Tilburg vandaag in een persconferentie zei, is het niet nodig om op basis van één casus in de regio Tilburg evenementen af te gelasten of scholen te sluiten”, zegt bestuursvoorzitter Joep Houterman.

Ook studenten en medewerkers die afgelopen carnavalsvakantie in het buitenland zijn geweest op plekken Joep Houtermanwaar het virus heerst, hoeven niet thuis te blijven. “Als zij geen gezondheidsklachten hebben, kunnen zij gewoon naar hun werk of school.”

Mochten ze binnen twee weken na terugkeer gezondheidsklachten krijgen dan moeten ze wel thuisblijven en telefonisch contact opnemen met de huisarts, zo luidt het advies. Fontys volgt hierin de richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Extra controle
Fontys lanceert in de loop van vrijdag een website met informatie over het coronavirus en zogenoemde Q&A-lijsten. Ook worden studenten en medewerkers vanaf maandag voorgelicht over een goede persoonlijke hygiëne (handen wassen met zeep, niezen in je elleboog en gebruikte papieren zakdoekjes meteen weggooien).

“We gaan er ook extra op letten dat overal genoeg zeep en papieren handdoekjes aanwezig zijn”, meldt Houterman.

Crisisteam
Houterman is de kersverse voorzitter van het College van Bestuur. Nog maar amper begonnen is hij nu ook voorzitter van het crisisteam van Fontys. “Wij zijn vandaag voor het eerst samengekomen, maar de organisatie heeft uiteraard al allerlei voorbereidende maatregelen genomen.”

Het gaat er volgens de voorzitter nu vooral om in kaart te brengen wat er zou kunnen gebeuren als er een werkelijk grote uitbraak komt van het virus. “We bereiden ons voor op de mogelijke scenario’s. We hebben onder meer de directeuren van de 27 Fontys-instituten en -diensten gevraagd in kaart te brengen welke primaire processen in gevaar zouden kunnen komen, als er veel zieken zijn.”

Weinig telefoontjes
Ook onderhoudt de school nauw contact met de GGD en andere instellingen in Brabant en Limburg. ‘Mocht de situatie tot specifieke maatregelen leiden voor onze studenten en medewerkers, dan wordt iedereen via onder andere nieuwsartikelen en de website op de hoogte gehouden, ook gedurende het weekend’, aldus de hogeschool op zijn website.

Hoewel Yeungnam Universiteit in Zuid-Korea sloot de deuren. Foto: Muhammad Masum Jujulyer bij de GGD Hart van Brabant al honderden telefoontjes binnen kwamen, lijkt van paniek onder medewerkers en studenten van Fontys geen sprake. Er kwamen afgelopen dagen slechts enkele telefoontjes binnen. En ook op de social media van de hogeschool kwamen geen vragen.

Verblijf in buitenland
Uitgangspunt voor de internationale mobiliteit van studenten en medewerkers blijft het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Als dat aanleiding geeft om maatregelen te nemen, zijn er verschillende stappen.

Bij een ‘geel reisadvies’ neemt het internationaliseringsbureau van Fontys contact op met studenten en partneruniversiteiten en wordt een persoonlijk advies gegeven. Bij een ‘oranje of rood advies’ worden de studenten en medewerkers geadviseerd het gebied te verlaten.

Onder meer studenten die naar bepaalde gebieden in China en Zuid-Korea wilden, zagen hun buitenlandminor al in het water vallen, vanwege de corona-uitbraken daar. [Petra Merkx]

Anonym
February
2020