Venlo,
februari

Studenten ook weg uit Zuid-Korea om coronavirus

Vijftien Fontys-studenten die in Zuid-Korea zijn of op het punt staan daarheen te gaan, zien hun buitenlandminor aan de Yeungnam Universiteit in het water vallen. Vanwege een uitbraak van het coronavirus in de regio rond Deagu heeft de universiteit zijn deuren moeten sluiten.

Het virus verspreidt zich razendsnel, aldus de lokale autoriteiten. Reden voor de universiteit om voor komend semester alle colleges te schrappen.

Op andere universiteiten in Zuid-Korea verblijven op dit moment nog eens veertien studenten van Fontys Hogescholen. Zij kunnen vooralsnog gewoon hun minor volgen. De voorzorgsmaatregelen rond het coronavirus betreffen alleen de regio Deagu.

Eén student is al ter plaatse, twee andere zijn onderweg. De overige van de vijftien Fontys-studenten die aan de Yeungnam Universiteit hun minor zouden volgen, zouden pas later deze maand vertrekken. Voor alle vijftien geldt dat hun minor daar niet doorgaat.

"Er geldt geen reisverbod omdat het alleen maar om één Fontys-partner gaat, de Yeungnam Universiteit. Maar het Koreaanse visum is wel uitsluitend geldig voor die ene universiteit, dus kunnen we ook geen alternatief aanbieden in dat land", aldus Eva Buijsman van Fontys Internationalisering.

Teleurstelling groot
Het betreft studenten van uiteenlopende studies als Journalistiek, Communicatie, ICT, Engineering, Kunsten, International Business, Financieel Management en Techniek en Logistiek.

Voor deze vijftien is de timing van deze afzegging wel heel vervelend, beaamt Belinda Driedonks van het International Office in Venlo. "Tegen de tijd dat zij een andere buitenlandminor zouden hebben gevonden, is die minor al weer een week of vijf bezig. De vraag is of je dan nog wel aan de studiepunten komt die je zou willen halen."

Los daarvan hebben de meesten zich voorbereid op Zuid-Korea en zal de teleurstelling groot zijn, ongeacht of ze nu alsnog een minor in pakweg Finland of Spanje zouden kunnen gaan volgen of gewoon een minor in Nederland.

Volgens Buijsman krijgen de vijtien vanuit Internationalisering alle prioriteit. Maar zal de oplossing vooral gezocht worden in een minor of een vervroegd zevende semester binnen Fontys. Na de zomer kunnen zij dan, ijs en weder dienende, alsnog de buitenlandminor in Zuid-Korea gaan volgen.

Sekte
De uitbraak in Deagu nam deze week een vlucht. De helft van alle besmettingen in het land, en het gros van alle nieuwe gevallen, deed zich voor in deze derde stad van het land. Die besmettingsgevallen zijn volgens lokale autoriteiten grotendeels toe te schrijven aan één vrouw, een 61-jarig lid van een sekte-achtige kerk in Deagu.

De vrouw zou tot twee keer toe hebben geweigerd zich te laten testen op het coronavirus nadat ze koorts had gekregen. Wel bezocht ze nog vier keer een dienst in de Shincheonji Church of Jesus. Inmiddels is bij nog eens 37 mensen van die kerk het coronavirus gevonden.

China
Het coronavirus werd voor het eerst geconstateerd in Wuhan in de Chinese provincie Hubei. Acht studenten van Fontys die daar een minor zouden gaan volgen, kregen geen toestemming van Fontys om daar voor hun studie heen te reizen.

Ook voor hen moesten andere oplossingen voor hun buitenlandminor worden gezocht. ZIj hadden geluk omdat dit negatief reisadvies ruim voor het begin van de minor inging en er dus nog alternatieven werden gezocht en gevonden. [Jan Ligthart