januari

‘Fontys doet in België niets buiten het boekje’

In Vlaanderen is opnieuw commotie ontstaan over het organiseren van masteropleidingen door Belgische hogescholen, al dan niet samen met Nederlandse hbo’s. In dat verband wordt ook Fontys genoemd, maar volgens Yvonne Richards gebeurt er niets buiten het boekje.

Zij is adjunct-directeur van Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), dat in het Belgische Wetteren studiedagen aanbiedt over zijn master Educational Needs. Bron meldde dat al eerder.

In België mogen alleen universiteiten een master aanbieden. Dat enkele Belgische hogescholen inmiddels iets soortgelijks doen, is rectoren van Vlaamse universiteiten in het verkeerde keelgat geschoten. In een verklaring spreken zij daar deze week hun ongenoegen over uit.

Samenwerking
Onlangs werd bekend dat de Vlaamse hogeschool Howest in samenwerking met de Hanzehogeschool in Groningen een Master of Science kan aanbieden. Het diploma wordt door de Nederlandse opleiding uitgereikt. In een artikel daarover wordt als tweede voorbeeld Fontys genoemd.

Yvonne RichardsNiet terecht, aldus Richards: “De hogeschool PXL in Hasselt biedt een zogeheten post-graduaat aan, die het vult met modules uit onze master Educational Needs. Docenten van onze master geven die modules. Maar wij bieden daar zelf dus geen master aan. We doen alles netjes volgens de regels.”

Praktische master
De verklaring van de Belgische rectoren neemt zij voor kennisgeving aan. “Professionals in het educatieve domein hebben behoefte aan een master die wat meer georiënteerd is op de praktijk, niet alleen op de theoretische fundamenten. Dat is nodig om de kwaliteit van het onderwijs op een hoger niveau te brengen. Mijn boodschap blijft dat Vlaamse hogescholen zich daar sterk voor moeten maken.” [Tim Durlinger]