Eindhoven,
30
maart
2020
|
11:22
Europe/Amsterdam

Fontys-debat met Rumag gaat viral

Een fragment uit het Denk Groter Debat van Fontys met Rumag gaat sinds vorige week viral. Nu gisteravond stukjes video uit hetzelfde debat ook nog in Lubach zijn gebruikt, gaat het filmpje helemaal los. 

Rumag kwam in zwaar weer terecht toen het mondkapjes uitbracht met grappig bedoelde corona-teksten (zie foto). Dat veroorzaakte een kleine storm van kritiek. Als tegenactie kregen ze vervolgens Chantal Janzen zo ver dat zij haar naam verbond aan een corona-shirt van Rumag. Tien euro van elk verkocht shirt gaat naar het Rode Kruis, zo ronkt de website van het bedrijf.

Alleen: het bedrijf maakt daar zelf ondertussen ook forse winst op. Een rel was geboren.

Vertaalde grappen
Het bedrijf van oprichters Thijs van der Heide en René Watzema lag al langer onder de loep omdat het vooral geld verdient met vertaalde grappen die zij niet zelf hebben bedacht. Maar dit keer waren de protesten over die 'ongebreidelde geldlust' veel massaler.

Vooral nadat Rumag zelf vaten vol olie op het vuur gooide door op social media snoeihard te schelden naar hun critici: 'LIK. ALSJEBLIEFT.HET.KNOPJE.VAN.EEN.ZEBRAPAD.EN.HOU.ALSJEBLIEFT.JULLIE.SMOEL.

Over de rug van
Dat ging zelfs notoire veelplegers van vileine berichtgeving als Geenstijl.nl te ver. 'De spatiefoutgimmick Rumag ligt al de hele week onder vuur omdat ze zichzelf helemaal de moeder cashen over de rug van coronaslachtoffers', schreef de website.

Een fragment uit het Denk Groter Debat van vorig jaar oktober in Den Bosch deed de rest. Juist in dat debat werd glashelder duidelijk dat Van der Heide en Watzema zich heel bewust zijn van het feit dat zij op en over het randje van copyright-schending en intellectuele diefstal opereren. En daar geen enkele moeite mee hebben. Het fragment ging viral op Dumpert - wrang genoeg een platform dat op zijn beurt ook weer geld verdient aan andermans creativiteit. 

Vorige week ging het fragment van 'niets' naar 120.000 views. En na vandaag is waarschijnlijk zelfs meer dan 300.000 keer bekeken. Dat komt dan weer omdat ook Zondag met Lubach het onderwerp heeft opgepikt.

Naast alle corona-items was Rumag gisteravond hét item bij Lubach, die zich in het groeiende rijtje voegde van zwaar verontwaardigde mensen en media. En ook in dit programma werden weer stukjes uit het Denk Groter Debat vertoond.

Het aantal views van het bewuste debat op het Youtube-kanaal van Fontys is sinds vrijdag verdriedubbeld. Bovenaan dit artikel nog eens de video van het integrale debat, en hier vind je het artikel dat Bron er destijds over schreef. [Jan Ligthart]

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Wyb Schuit
01
April
2020
Ik,heb,genoten,van,Lubach,met,zijn,Lubag,
Piet van den Boom
30
March
2020
Schaamteloos en smakeloos. Geld verdienen aan gestolen fietsen en daar nog trots op zijn. Dat mensen dit soort rommel kopen is dom, maar ze verkopen is kwaadaardig. Rumag vindt zichzelf ongetwijfeld topcreatief, het tegendeel is waar. Onethisch en slecht voor de reputatie van commerciële communicatie.