maart

Flinke pot geld voor Brainport 'sterk signaal uit Den Haag'

Ook Fontys pikt graantje mee

De regering schenkt 130 miljoen euro aan subsidie aan de Brainport-regio. Voorwaarde is wel dat de regio zelf 240 miljoen euro bijlapt, zodat in totaal 370 miljoen euro beschikbaar komt aan 'investeringsimpuls'. Dat bleek vandaag bij een bezoek van drie kabinetsleden aan de Innovation Space van de Technische Universiteit Eindhoven. Ook Fontys profiteert mee.

"Dat geld is heel belangrijk, maar ook alle zichtbare moeite die het kabinet hierin steekt. Het is een sterk signaal dat het belang van deze regio wordt erkend. De A2 tussen Den Haag en Eindhoven is een stuk korter geworden", stelt Fontys-voorzitter Nienke Meijer tevreden vast.

Over het feit dat  Nienke Meijer.'slechts' een paar miljoen van die 130 miljoen naar Fontys gaan: "In werkelijkheid is dat meer. We zitten namelijk ook in andere projecten waar geld heengaat. Zoals Eindhoven Engine: dat wordt weliswaar door de Technische Universiteit Eindhoven getrokken, maar heeft de breedte van alle onderwijsinstellingen. Daarom ben ik heel blij dat er zo'n groot bedrag naar de Brainport-regio gaat. De uitstraling zal echt ons hele Fontys-gebied raken, niet alleen Eindhoven en omgeving."

En ja, het mag dan minder zijn dan waar om was gevraagd, maar volgens Meijer is het "voldoende om goed mee uit de startblokken te komen". Zij vreest ook niet dat de 240 miljoen die de regio zelf bij moet leggen niet gehaald zal worden. "Geen probleem. Het hoeft er morgen allemaal nog niet te zijn, daar hebben we een paar jaar de tijd voor. En voor een deel zou die investering, ook door Fontys, toch al gedaan worden."

Haagse delegatie
Twee ministers, Carola Schouten en Kajsa Ollongren, en staatssecretaris Mona Keijzer kwamen vandaag naar Eindhoven om hier de gevulde 'regio-enveloppe' te retourneren. Die enveloppe was Mona Keijzer twee maanden geleden overhandigd (zie foto) met daarin het verzoek om Brainport een 'investeringsimpuls' van 170 miljoen euro te geven.

Deze week werd duidelijk welke regio's extra geld krijgen en hoeveel. Zo werd donderdag al bekend dat Rotterdam-Zuid 170 miljoen euro krijgt voor het verbeteren van woningen en werkgelegenheid en het wegpoetsen van achterstanden in het onderwijs daar. Ook Zeeland en de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba ontvangen 'regio-budget'. [Jan Ligthart]

Lees ook het interview dat Bron eerder had met Fontys-directeur Ella Hueting: Techniekstudent zit in Brainport-regio met neus in de boter.