januari

Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor FIFA Esports-finale: 'Wordt een succes'

Het had een middag vol gaming, VR en dansen moeten worden, maar de casual gamingmiddag op Campus Stappegoor pakte anders uit. Bijna niemand kwam opdagen. Toch blijft initiatiefnemer Bart van Bezooijen positief.  “Het wordt een succes.”

De centrale hal van Fontys Economische Hogeschool in Tilburg werd woensdag omgebouwd tot een heus gamingwalhalla, waar naast het nodige voor het FIFA-toernooi ook een Just Dance-vloer, racestation met sportieve F1-stoel, VR-games en tal van laptops het decor vormden.

De middag stond volledig in het teken van de FIFA Esports-finale, waarin acht finalisten zouden strijden om de begeerde winnaarstitel. Mooie prijzen zoals bekers voor de top drie en teamkits van een voetbalclub naar keuze stonden klaar.

Alles aanwezig
Alle ingrediënten voor een succesvolle middag waren aanwezig, alleen de studenten bleven uit. Er kwamen er slechts een paar opdagen. “Maak daar maar snel een foto van, want dan kunnen we alsnog zeggen dat er studenten zijn geweest”, grapt Van Bezooijen.

Leden van TSEA Link“We hebben hier normaal twee Playstations staan waar iedere dag gebruik van wordt gemaakt. De hoop dat het vandaag vol zou staan met studenten was er zeker, maar niets blijkt minder waar”, zegt Van Bezooijen, die met het plannen van deze dag zelfs rekening hield met de onderwijsagenda.

“Er zouden vandaag veel studenten op school moeten zijn, maar er zijn er maar heel weinig te bekennen. Bovendien heb ik dit evenement laten delen op de sociale media-kanalen van andere opleidingen, waardoor ik de hoop had dat studenten van andere opleidingen ook aan zouden sluiten.”

Opkomst of geen opkomst, de docent-onderzoeker blijft positief. Er wordt zelfs al nagedacht over een vervolg. “Veel studenten vinden gamen leuk, dus deze middag wordt geheid ooit nog een succes. We moeten alleen even kijken hoe we dit de volgende keer aan gaan pakken. Een terugkoppeling met de studenten zal sowieso handig zijn.” [tekst gaat verder onder de foto]

Van Bezooijen zette samen met Link, de Tilburgse studenten E-sport associatie, het FIFA-toernooi op. Dat gebeurde met een informele sfeer in het achterhoofd. “Studenten wilden graag meespelen, maar het merendeel gaf aan geen zin te hebben in een competitie”, legt voorzitter Leonie Hirtreiter uit. “Daarom hebben we gekozen voor een gezellige setting waarbij iedereen kan aansluiten om te gamen.”

En met iedereen wordt ook echt iedereen bedoeld. Docenten waren ook welkom en kwamen dan ook graag langs voor een ritje in de racesimulator. Een daarvan: Hugo Gruijters. Hij organiseerde in november een studentendebat over het WK in Qatar, maar dat ging helaas niet door vanwege lage aanmeldcijfers.

Van Bezooijen denkt te weten waar die lage opkomsten vandaan komen. Het is volgens hem een gevolg van de coronapandemie. “Studenten zijn sindsdien veel meer georiënteerd op het hier, nu, elkaar en het halen van hun studiepunten. Het gevoel van ‘de samenleving komt nog wel’ heerst en dat merken we ook in de klas.” [Noelle van den Berg]

Joris van Dooren
2023
Zonde, die lage opkomst. Ik heb wel lol gehad met die F1 simulator. Jammer dat collega's Peeters en Van Beckhoven sneller waren :).
Chris
2023
Gisterenavond een technische briefing gehad rond een locatie bij mij in de buurt, ging om veiligheid. Wat bleek was dat men heel erg "vraaggericht" wilde werken in bijvoorbeeld "het oefenen met bepaalde groepen". Ik zie een parallel, misschien moeten evenementen meer "vraaggericht" in plaats van "aanbodgericht" bedacht worden. Sinds Covid merk ik dat ook aan mijn werk en werk voor de fractie; als ik kan kiezen tussen de VrijMiBo en een extra avondje met m'n vrienden of familie, dan weet ik het wel...
Chris (die een aanvulling doet)
2023
Met excuses voor de dubbelpost. Iedereen heeft op dit moment al te maken van een overkill aan van alles. Ik roep de BRON-redactie in dat licht eens op om onderzoek te doen naar het ROMO-effect (Relief of missing out) - hier kunnen we veel van leren. Er is een groep mensen opgestaan die juist blij is "even een keertje niet naar een feestje toe te moeten". Hoewel geen student meer, heb ik me ook bewust bekeerd tot ROMO. Heb 1x per week fractievergadering, een baan waarvoor ik 2 tot 3 uur moet reizen en vind het dan ook heerlijk om gewoon met een puzzeltje mijn vrije tijd door te brengen, offline! Op naar een aanvaardbaar aantal prikkels per persoon :-)
Ronald van de Lisdonk
2023
Jammer van al de moeite die iedereen ingestoken heeft. Het zag er aantrekkelijk uit.