november
2022

Studenten staan niet 'aan' voor buitenschoolse activiteiten

Het WK voetbal in Qatar staat voor de deur. Voor Fontys SPECO dé uitgelezen kans om samen met studenten een debat te voeren over alles wat daarmee gemoeid gaat. Althans, dat was het idee. Het plan gaat niet door wegens te weinig aanmeldingen. “Als studenten er niets mee kunnen winnen, hoeft het niet voor ze.”

Hugo Gruijters is docent Sportbusiness bij SPECO en initiatiefnemer van het WK-debat. “We hebben het evenement volop gepromoot via onder andere Fontys Nieuws en de mail, maar we kregen maar zes aanmeldingen binnen. Dat is simpelweg te weinig om het evenement plaats te laten vinden.”

Het gebrek aan aanmeldingen heeft volgens de docent niet alleen met het WK in Qatar te maken. Ook de nasleep van de coronapandemie laat zijn sporen achter. “We zien dat twee jaar corona de studenten weinig goeds heeft gedaan. Ze staan niet echt ‘aan’ voor buitenschoolse activiteiten.”

Meer dan de moeite waard
Dat is sinds het begin van het schooljaar al te merken, legt Gruijters uit. “We hebben weer volop colleges op school en bijna geen online lessen meer. Maar studenten zijn gewend om hun eigen tijd in te delen en een eigen pad te kiezen. Dat gaat alleen niet samen, want onderwijs is afhankelijk van roosters. Dat kan simpelweg niet één op één gegeven worden. Daarbij mogen studenten er ook van uitgaan dat wij als docenten goed nadenken over hetgeen dat we organiseren en dat het regulier onderwijs meer dan de moeite waard is om te volgen.”

Hugo GruijtersStudenten ‘triggeren’ om wél weer actief deel te nemen blijft volgens de docent Sportbusiness een lastige. “We zien wel dat Blended Learning vaak zijn vruchten afwerpt, doordat we online opdrachten voorleggen die voor of na een college gemaakt moeten worden en waar studiepunten aan verbonden zijn. Bij extra evenementen, zoals het WK-debat, maken studenten de afweging of er iets te halen valt. Is dat niet het geval, dan melden ze zich vaak ook niet aan.”

Maatschappelijke verantwoording
Dat maakt het werk voor docenten soms best lastig, legt Gruijters uit. “Het is belangrijk dat we ethisch besef creëren en ontwikkelen bij onze studenten. Maatschappelijke verantwoording maakt daar ook deel van uit. Dat betekent niet zozeer dat ze niet maatschappelijk verantwoord zijn, maar in het geval van het WK in Qatar zijn een hoop studenten wat onverschillig. Ze weten wel wat er speelt, maar het houdt ze niet echt bezig.”

De studenten zouden zich beter af kunnen vragen wat ze aan zo’n situatie zouden kunnen doen en hoe zij in de toekomst juist wel het verschil kunnen maken. “Veel studenten die we spreken geven aan tegen het WK te zijn, daarom is een debat in hun ogen niet nodig. Ze maken de veronderstelling dat je in een debat altijd of voor of tegen iets bent, maar dat is een denkfout aan hun kant. Ook volgen ze online wel degelijk de discussie rondom Qatar en willen ze daar best reageren, maar lijkt dat in real life moeilijker.”

Motiveren en leren
Om studenten toch te motiveren organiseert de opleiding meerdere extra curriculaire activiteiten. “Zoals de SPECO Tour of Hackathons. Daarbij kunnen onze studenten erop vertrouwen dat al deze evenementen en bijeenkomsten heel leerzaam zijn, en dat ze er echt iets van op zullen steken.” [Noëlle van den Berg]

Ankie Waltmans
2022
Jammer dat het niet in een andere vorm doorgang heeft kunnen vinden voor de zes studenten die zich hebben aangemeld. Hopelijk blijven deze een volgende keer toch nog enthousiast voor een buitenschoolse activiteit.
Hugo Gruijters
2022
Wij vinden het ook erg jammer Ankie. Maar we blijven waardevolle buitenschoolse activiteiten organiseren!