Eindhoven,
27
november
2023
|
16:20
Europe/Amsterdam

Eye tracking-bril ondersteunt docent in de klas

Je hebt één docent en een stampvolle klas waarin zich verschillende situaties voordoen. Zie dat maar eens onder controle te houden. Hulp kan in zo’n geval handig zijn: er wordt nu onderzoek gedaan naar een bril/oortje-combinatie die als een VAR in het onderwijs kan dienen.

Met een ‘eye tracking-bril’ kan gemonitord worden waar een docent naar kijkt in de klas zien hoe de docent met situaties omgaat. Naar welke studenten kijkt hij, wanneer, hoe vaak en hoe lang? De vergelijking met de VAR gaat een beetje mank, maar er zijn zeker ook grote overeenkomsten met de Video Assistent Referee in het betaalde voetbal. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de docent met behulp van de bril en een bijbehorende applicatie real time kan worden gecoacht. In de hoop op die manier de ontwikkeling van klassenmanagementvaardigheden te versnellen.

Groot montuur
“We onderzoeken of dat mogelijk is”, zegt Frank Crasborn, die namens het lectoraat Integratief Opleiden & Boundary Crossing van Fontys Lerarenopleiding Sittard betrokken is bij promotieonderzoek naar klassenmanagement met de bril. Hij initieerde enkele jaren geleden ook Ear Coach, een app waarvan nu wordt gekeken of die samen met de bril kan worden gecombineerd om docenten bij te staan in de klas. 

Crasborn legt uit hoe het werkt. “Je moet je een modieuze bril met een wat groter montuur voorstellen. Op de neussteun zit een klein cameraatje, onder in het montuur zitten kleine scanners. De camera neemt een video op, waarmee je ziet wat een docent ziet die de bril draagt. De kleine scannertjes registreren zijn oogbewegingen.”

Nu worden de opnames nog op een later moment door de docent en een coach teruggekeken, maar het idee is dat er straks live met de docent kan worden meegekeken. Via bluetooth of WiFi bijvoorbeeld. “We kunnen daar dan ook de Ear Coach-app bij betrekken. Naast de bril draagt de docent ook een oortje. Via de app kunnen we korte boodschappen invoeren die door worden gestuurd naar het oortje. We monitoren dus wat de docent ziet met de bril, beoordelen de situatie in zijn klas en geven hem advies via het oortje. Natuurlijk altijd gekoppeld aan vooraf besproken leerdoelen.”  

De methode kan handig zijn als een docent om wat voor reden dan ook (nog) niet goed ziet wat er in een klas allemaal gebeurt. “Beginnende leraren kunnen door incidenten snel worden afgeleid. Hun focus wordt naar een situatie getrokken, waardoor ze de rest van de klas uit het oog verliezen. Maar het kan ook werken voor ervaren docenten. Zij kunnen door ingeslepen oude routines moeite hebben met klassenmanagement.”  

Toekomstmuziek
Crasborn wil benadrukken dat het gebruik van de eye track-bril als real time coachingsinstrument nog toekomstmuziek is. Dit in tegenstelling tot de Ear Coach-app die al wel veel gebruikt wordt bij coaching van docenten. De bril wordt nu alleen ingezet in onderzoek naar kijkgedrag van docenten in de klas in het kader van klassenmanagement. Er is verder onderzoek nodig om uit te zoeken hoe de bril als coachingsinstrument het beste kan worden ingezet, eventueel in combinatie met de Ear Coach-app. "We kijken nu naar alle voor- en nadelen. ” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 4 (4)
Bedankt voor uw bericht.
T
04
December
2023
Leuk artikel, echter denk ik voor HBO onderwijs beter om veel met feedback te werken en naast de student te staan in plaats van veel ervoor. Hiermee los je het klassenmanagement natuurlijk op. Maar altijd leuk als er projecten gedaan en onderzocht worden.
Hans
01
December
2023
Het gebruik van een eye-tracking bril in het onderwijs is serieus. Google is je beste vriend: https://www.ou.nl/-/met-eye-trackingbril-de-klas-beter-in-de-gaten-leren-houden
Mike
01
December
2023
Ik dacht hetzelfde: "Het is 1 december, geen 1 april".
F. Maas
01
December
2023
Een vroege 1-april-grap?
Goed klassenmanagement heeft o.a. te maken met de kwaliteit van het instituut: stemmen de docenten hun normen en reacties enigszins op elkaar af? Is de leiding er voor de docenten of zit men steeds in vergadering?
Maar het zal wel een grap zijn, gelet ook op de onbegrijpelijke zinsconstructie "waar een docent naar kijkt in de klas zien hoe de docent met situaties omgaat".