Eindhoven,
14
november
2018
|
17:20
Europe/Amsterdam

Extra hulp voor (aanstaande) docenten

Fontys-lectoraat bouwt mee aan Ear Coach App

Een stagiair voor de klas die via Bluetooth-oortjes directe bijsturing krijgt... Het kan voortaan met de Ear Coach, een app die mede is ontwikkeld door Fontys Lerarenopleiding Sittard. Frank Crasborn ‒ lector Integratief Opleiden & Boundary Crossing ‒ is één van de bedenkers: “De Ear Coach bewijst zijn meerwaarde.”

Meestal moeten (beginnende) leraren het doen met feedback vóór- en achteraf. Maar waarom geen bijsturing op het moment suprême? De Ear Coach stelt werkplekbegeleiders in staat om feedback (in de vorm van signaalwoorden) in te tikken op tablet of smartphone. Die boodschap wordt omgezet in een kort audiobericht, dat de docent binnenkrijgt op Bluetooth-oortjes. Lector Frank Crasborn vertelt er meer over.

Wat is precies de meerwaarde van onmiddellijke feedback?
Frank Crasborn.“Bepaald gedrag van een stagiair of docent laat zich vóór- of achteraf lastiger sturen. Bijvoorbeeld: een spontane reactie op iets wat gebeurt in de klas, of een waarneming die gemist wordt. In zo’n geval is het een extra krachtig signaal om ter plekke te corrigeren. Dat betekent overigens niet dat de werkplekbegeleider een student voortdurend in het oor praat. Vooraf bakenen beide partijen duidelijk af op welke leerdoelen gecoacht wordt.”

Hoe is het idee van de Ear Coach ontstaan?
“Het is een toepassing die je ziet in steeds meer sectoren. Denk aan een journaallezer die via een oortje regieaanwijzingen krijgt of een ploegleider die vanuit de auto ‘draadloos’ communiceert met wielrenners. Een belangrijke voorwaarde voor onze Ear Coach was dat de techniek niet nodeloos ingewikkeld werd. Het is allemaal bedoeld voor laagdrempelig praktijkgebruik. In de literatuur is er al bijna veertig jaar sprake van vergelijkbare vormen van coaching. Maar dat stuitte steeds op technische tekortkomingen. Wij vonden dat de technologie ‒ in de vorm dus van een app ‒ nu dermate doorontwikkeld is dat het prima inzetbaar is voor de klas.”

De Ear Coach is vooraf uitgebreid getest. Wat kwam daaruit?
“Binnen ons vaste samenwerkingsverband Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) lieten we op 20 scholen stagebegeleiders oefenen met een prototype. Daarbij keken ze specifiek naar de mogelijke meerwaarde in de klas en naar het gebruiksgemak. Op beide punten oordeelden ze positief. Studenten geven bijvoorbeeld aan dat ze het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. Begeleiders zien direct resultaat van hun feedback, wat hen bevestigt in hun rol.”

Denk je dat deze app een succes wordt?
“We gaan er pas sinds kort de boer mee op, zo is er een website in de lucht en presenteren we de Ear Coach App op symposia. Binnenkort komt er ook een Engelse versie van de app beschikbaar. Het is nu nog lastig te voorspellen wat het concept gaat doen, maar de potentie is er.”

Hoe past de app binnen jullie lectoraat Integratief Opleiden en Boundary Crossing?
“De app kwam tot stand door samenwerking van specialisten uit meerdere disciplines, zoals lerarenopleiders, programmeurs en grafisch vormgevers. Boundary crossing dus: samenwerken op en over grenzen van verschillende werelden om iets nieuws te ontwikkelen. De poot ‘Integratief Opleiden’ betekent onder meer: het verbinden van theorie en praktijk. Of in dit geval: Hoe ga je van interessant concept naar bruikbare toepassing? Ook daarvan is de Ear Coach een schoolvoorbeeld.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Je kunt de Ear Coach App gratis downloaden in de App Store of via Google Play.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.