februari

Experiment Fontys stopt in V&D-gebouw

Fontys is gestopt met de zogenoemde TEC-space in het oude V&D-gebouw in Eindhoven. In januari is die beslissing genomen. De ruimte bleek in de winter te koud en ook de aard van de andere activiteiten in het gebouw paste niet meer bij de Fontys-insteek.

De TEC-space werd gebruikt voor de minor E-TEC (Embrace Technology, Entrepreneurship and Creativity). Daarin werken studenten van verschillende opleidingen samen aan innovatieve projecten. De open ruimte van het oude V&D-gebouw leek daarvoor zeer geschikt.

Rollerskatebaan
Volgens projectleider Erik Frey heeft Fontys er een Studenten werken samen in TEC-space.geslaagd experiment gehad met de TEC-space, maar werd de laatste maanden duidelijk dat de ruimte niet meer voldeed.

“Eind december en in januari was het er erg koud. Het gebouw was niet warm te stoken. Bovendien kwamen er steeds meer andersoortige activiteiten, zoals een rollerskatebaan.”

Het idee van het Warehouse of Innovation, zoals het oude V&D-gebouw wordt genoemd, kwam daardoor voor Fontys niet meer goed uit de verf. “Er kwamen geen partijen bij waarmee wij konden samenwerken, en dat was wel de bedoeling”, aldus Frey.

Faciliteiten
Daarop is besloten om het contract met de uitbaters van het oude V&D-gebouw niet langer voort te zetten. Fontys heeft nog tot en met januari gebruik gemaakt van de faciliteiten (er werd onder meer een ‘Ontbijt-aan-tafel’-sessie georganiseerd, een bijeenkomst vanuit Pedagogiek met het werkveld).

Frey vond de vijf maanden dat Fontys er zat hoe dan ook zinvol. “We hebben ontdekt wat wel en niet werkt. Het idee van zo’n open ruimte, met weinig faciliteiten, dat stimuleert de creativiteit. We gaan daarmee door.”

Makerspace
Fontys start ook met deze ‘makerspaces’ in Venlo en in Tilburg, meldt Kees Adriaanse van Fontys HTSM, waar de TEC-space onder valt. De Eindhovense TEC-space is nu weer ondergebracht op de Fontys-locatie aan de Lismortel in Eindhoven. Er wordt ondertussen gezocht naar een nieuwe plek. [Petra Merkx]

Lees meer over het idee achter TEC-space in het artikel Nieuwe techniek en design shoppen in het Warehouse of Innovation.