december

Nieuwe techniek en design shoppen in Warehouse of Innovation

De deuren van de oude V&D in hartje Eindhoven staan alweer een tijdje open. Winkelend publiek kan er kennismaken met technische innovaties en design. Ook Fontys huurt een plek in dit Warehouse of Innovation. Dat bevalt zo goed dat Fontys ook in Tilburg en Venlo dergelijke makerspaces gaat beginnen.

“Deze ruimte is uitermate geschikt voor onze onderwijsvisie”, vertelt Erik Frey, vanuit Fontys de programma-eigenaar van de makerspace, die Fontys een TEC-space noemt. Op de begane grond, die Fontys deelt met onder meer TU Eindhoven, de Openbare Bibliotheek, de Design Academy en een hippe koffiebar, werken studenten vanuit verschillende opleidingen samen aan projecten.

Er staan een paar 3D-printers en een laserprinter in de hoge, open ruimte, slechts afgescheiden van de andere deelnemers met witte schermen. Enkele tafels, stoelen, een beeldscherm. Er is wifi.

Design Based Working
Die relatief lege ruimte, dat is ook juist de bedoeling van de TEC-space, waar met name deelnemers aan de minor E-TEC (Embrace Technology, Entrepreneurship and Creativity) werken. “Hier gebruiken wij het onderwijsmodel van Design Based Working. Studenten krijgen een opdracht, een challenge, en gaan daarmee vanaf nul aan de slag. Ze bepalen zelf hoe ze het onderwerp oppakken.”

Zo vlogen er een tijdje geleden drones rond op de eerste verdieping van het oude V&D-gebouw. “De studenten kregen de opdracht om te bedenken hoe bij brand in hoogbouw de bewoners veilig naar buiten kunnen. Dan start het onderzoek naar wat brandveiligheid is, wat de mogelijkheden zijn. Ze kwamen op het idee van drones die met lichten de weg wijzen uit een brandend gebouw”, vertelt Frey.

Experimenteren
Het mooie ervan is, volgens hem, dat juist omdat er zo weinig ingericht is, studenten alle kanten op kunnen. De open ruimte nodigt uit om te experimenteren. De diversiteit van (inter)nationale studenten zorgt ervoor dat een challenge van alle kanten wordt bekeken.

“Er zat ook een student Toegepaste Psychologie in de groep, die kan onderzoeken hoe mensen reageren op de drones.” Bij de challenges wordt ook de hulp van experts uit het werkveld ingeroepen, zoals van een bedrijf dat drones maakt. Zo vindt verbinding met het werkveld plaats.

Inspirerend
De aanwezigheid van andere spelers zoals de TU Eindhoven werkt inspirerend. Ook de toegankelijkheid van het gebouw, midden in de stad, draagt daaraan bij.

Student Nick Fuhren: “Bij GLOW (Eindhovens lichtfestijn, red.) waren hier ook lichtobjecten. De minorstudenten hadden een visualisatie gemaakt van het Design Based Working, dat hier aan de muur hing. Het was leuk om zo ook met bezoekers en andere designers hier in het gebouw in contact te komen.”

Afstudeerproject
Fuhren, student bij Avans, deed mee aan de minor E-TEC en is zo enthousiast over Design Based Working en de minor dat hij er zijn afstudeerproject van heeft gemaakt. Hij gaat onder meer onderzoeken hoe dit concept breder kan worden uitgedragen. “Het is een nieuw concept en ik wil daarvan de succesverhalen gaan delen.”

Ook andere Koffiebar in Warehouse of Innovationpartijen binnen Fontys hebben hun weg naar het Warehouse inmiddels gevonden. Hogeschool Kind en Educatie gebruikt de ruimte bijvoorbeeld voor de minor Onderwijsontwikkeling. Vanuit de opleiding Pedagogiek vindt er een ‘Ontbijt aan Tafel’ met professionals uit het werkveld plaats. “Er is hier elke dag van de week wel iets gepland”, zegt Frey.

Venlo en Tilburg
Het Eindhovense initiatief krijgt navolging in Venlo en Tilburg, vertelt Kees Adriaanse van Fontys HTSM, waar de TEC-space onder valt. “Deze makerspaces passen goed in het thema TEC for Society, dat Fontys belangrijk vindt. Het zijn plekken waar techniek, ondernemerschap en creativiteit samenkomen.”

In Venlo is Fontys bezig om een ruimte te huren in Villa Flora waar vroeger de Floriade zat. In Tilburg is het de bedoeling om in de Kennismakerij in de Spoorzone een plek te huren. Het huurcontract in Eindhoven wordt nog verlengd tot half 2019. Het is nog niet duidelijk waar de Eindhovense space daarna heengaat. [Petra Merkx]