door Jan Ligthart,
2024

(Ex-)studenten lanceren door AI gemaakt regeerakkoord

Tot grote irritatie van zowel de eigen aanhang als van mensen die de politiek links (of rechts) laten liggen, duurt het overleg om tot een regering te komen inmiddels al maanden. Studenten van Fontys ICT hebben wellicht de oplossing: zij stelden met hulp van AI een regeerakkoord op. Sterker nog: regeerakkoorden. Meervoud dus.

Eerder dit jaar hadden ze bij het incubatorprogramma van Fontys ICT al veel aandacht en boekten ze succes met de AI-aanpak van Wie is de Mol? Nu komt er weer een tot de verbeelding sprekend initiatief bovendrijven. Op een website hebben drie onlangs afgestudeerde studenten samen met huidige ICT-studenten alle verkiezingsprogramma’s van alle partijen en alle belangrijke thema’s aan elkaar gekoppeld. En daaruit rollen door AI gegenereerde regeerakkoorden uit.

In alle eerlijkheid: het idee komt eigenlijk van RTL, dat bij opnames van het vorige project opmerkte dat ze AI ook wel op het regeerakkoord konden toepassen. En laat dat nou precies aansluiten bij wat drie oud-studenten al met hun eigen bedrijfje, OpenMaze, in opdracht van de gemeente Eindhoven aan het doen waren.

Max van Hattum: “We waren bezig met een soort kieswijzer voor Eindhoven. Waarbij mensen ‘terug konden praten’ tegen moties die zijn ingediend. Wij kwamen erachter dat het eigenlijk veel leuker is om dat niet met moties maar met verkiezingsprogramma’s te doen.” En zo besloten Max, Niek van Dam en Ruben Fricke om samen met studenten uit het incubatorprogramma - net als bij Wie is de Mol? gecoached door Frans Mouws - aan de slag te gaan met regeerakkoorden.

Gevalideerd
“AI werkt hierbij alleen met gevalideerde bronnen”, legt Max uit. Wat bij alles wat met kunstmatige intelligentie te maken heeft nogal eens een probleem is. Hier niet dus. “Alleen de data van de verkiezingsprogramma’s zijn ingevoerd.” Het gaat de club studenten en ex-studenten overigens niet zozeer om een kant-en-klaar regeerakkoord. “Het gaat ook niet alleen om de huidige coalitiegenoten. Wat we vooral willen laten zien, is dat AI heel erg ondersteunend kan werken en dat het laat zien wat wel en wat niet mogelijk is.”

De tool of website zoals je het noemen wil, doet dan ook geen voorspelling over de uitkomst van de huidige onderhandelingen van PVV, BBB, NSC en VVD. Ruben: “Het is meer: hoe gaat een regeerakkoord er waarschijnlijk uitzien. En dan zie je dat er veel opties zijn en dat AI heel veel kan voorspellen. Wat er in de praktijk uiteindelijk uitrolt, is misschien niet ideaal. Maar ook dat zie je bij ons terugkomen.”

Concessies
Overigens broedt het gezelschap ook nog op uitbreiding van de data om tot nog nauwkeurigere uitkomsten te komen. Max: “Je kunt AI ook het nieuws in de gaten laten houden, zodat je ook concessies op bepaalde standpunten erbij kunt halen. Hoe meer data hoe concreter immers de voorspellingen worden.”

De bedenkers zijn nu vooral benieuwd naar wat gebruikers hiermee gaan doen en hoe experts ertegenaan kijken. Eén voordeel heeft deze tool in elk geval al: de onderdelen uit de verkiezingsprogramma’s zijn ontdaan van jargon en in voor iedereen begrijpelijke taal omgezet. Bovendien zijn de onderdelen en dus standpunten makkelijker te vinden. Max: “En context is uiteraard heel belangrijk. Om een voorbeeld te noemen: zowel bij een coalitie met de PVV als een met PvdA-GroenLinks is asiel en immigratie een thema. Alleen ligt bij de een de nadruk op indammen en bij de ander op solidariteit.”

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Saskia Blom
2024
Hoe ging de groep ermee om dat er anti-democratische standpunten in de partijprogramma‘s van FvD, PVV en ook bijvoorbeeld VVD staan?

De PVV heeft als speerpunt een 'forse beperking van het aantal buitenlandse studenten' in het partijprogramma staan (zie p. 8 van https://www.pvv.nl/images/2023/PVV-Verkiezingsprogramma-2023.pdf). Tevens heeft de PVV plannen over het afschaffen van de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (p. 30), hetgeen ook lhbtq-studenten kan raken. De PVV wil bovendien grondwettelijk vastleggen “dat onze joods-christelijke en humanistische wortels de dominante en leidende cultuur vormen in Nederland” (p.30).