maart

ICT-project dat 'de Mol' met AI te lijf ging is een mediahit

Het komt niet vaak voor dat Fontys op bijna elke radiozender voorbij komt. Maar het is ICT-coach Frans Mouws en zijn studenten wederom gelukt. Net als in januari doken de media op het Fontysteam vanwege hun AI-voorspelling over de uitkomst van ‘Wie is de Mol?’.

Radio 1, Radio 2, Radio 5, Radio 10, Omroep Brabant, Hart van Nederland, Editie NL, Shownieuws, NOS Stories; en dan missen we er misschien nog wel een paar. Mouws en de studenten uit het incubatorprogramma van Fontys ICT hadden sinds woensdag hun handen vol aan het geven van interviews.

“Dat is ook niet zo gek”, legt Mouws uit. “Na de tweede uitzending van Wie is de Mol hebben wij drie van de twintig kandidaten aangewezen als potentiële Mol. Twee van de drie, Anne en Fons, stonden zaterdag in de finale. De enige van ons drietal die daar niet bij zat, was overigens niet door AI maar nota bene door mijzelf handmatig toegevoegd.”

Het bleek uiteindelijk Anna te zijn. Schot in de roos dus. Maar al te veel waarde wil Mouws aan de uitslag niet eens geven. “We zijn voor de carnavalsvakantie al gestopt met het project omdat er een nieuw semester aankwam. En we hebben ook slechts tien van de twintig geschminkte deelnemers door AI heen gehaald. Dus wellicht dat we bij een volgend seizoen met een nieuwe lichting studenten nog eens met Wie is de Mol? aan de slag gaan, en dan alles laten analyseren.”

Mouws zei het in een interview met Bron in januari al: AI is niet heilig. Ook niet slimmer. Alleen veel sneller. “Of we dit nu wel of niet goed zouden hebben: het gaat om de challenge. Kun je iets met die AI-tools? Nou, de studenten hebben aangetoond dat dat dus kan.” [Tekst gaat door na onderstaande foto’s die met AI door de studenten waren bewerkt]

Al kan AI ook heel veel niet. “Vraag AI een paard te tekenen en er komen honderd prachtige paarden tevoorschijn. Vraag of het een smurf op een paard tekent en het heeft geen idee waar je het over hebt. AI kan niet meer dan dat we vertellen dat het moet kunnen. AI is vooral goed in reproduceren van dingen die al bekend zijn, maar dan heel snel, waardoor het bijna toveren lijkt. Maar net als bij deze opdracht van Wie is de Mol? zouden we komend jaar iets met stemgeluid, woordgebruik en gezichtsuitdrukkingen kunnen gaan doen. En eens kijken of we dan nog sneller kunnen voorspellen Wie de Mol is.”

De studenten en hun coach zijn wel enigszins overvallen door de hoeveelheid aandacht die zij plotseling kregen van regionale en landelijke media. En niet alleen dat. Het team werd ook door andere hogescholen benaderd en gaf gastcolleges bij AI-bedrijven. “Ja, er was veel spinoff”, grinnikt een tevreden Mouws. “Dat is goed voor onze naam: voor ons incubatorprogramma, voor ICT en voor Fontys.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd. [Jan Ligthart]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

F Fonville
March
Tof, Frans en studenten!
Rolf
March
Leuk bericht en echt mooi, die spinoff.