Tilburg,
augustus

Een fysieke intro: fijn, maar ook een beetje wennen

Lekker schijfjes komkommer over een baan besmeerd met yoghurt in je mond laten glijden. Vandaag is de fysieke (!) introweek begonnen.

De NS-leenfietsen zijn in Tilburg - een van de vijf 'Fontys-steden' - bij het middaguur al op en bij de naastgelegen Swapfietsverhuur staat een lange rij.

De introweek voor eerstejaarsstudenten, ook van de universiteiten, is begonnen en dat is te merken in de stad. Overal groepjes studenten, op Eerstejaars Naomi in binnentuin Fontys Hogeschool voor de Kunsten.de fiets en te voet. Al dan niet met een zwembandje om hun middel of een felgekleurd hoedje op het hoofd en vaak met hetzelfde t-shirt van hun opleiding aan.

Bij Fontys starten ongeveer 10.000 studenten, een paar procent minder dan vorig studiejaar. Door de coronamaatregelen kan nog niet alles, maar veel ook wel.

Vieze Spelen
Bij de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg zijn in de binnentuin vanmiddag de Vieze Spelen aan de gang. Met onder meer de komkommersjoelbak, zeepworstelen en schilderen in een variant op het spijkerpoepen (nu met een penseel aan het touwtje).

Dat het heel fijn is om weer 'gewoon bij elkaar te zijn', kan eerstejaars Naomi alleen maar beamen. Na een grafische mbo-opleiding en kort een andere hbo-opleiding, begint ze nu aan de docentopleiding Beeldende Vormen.

Het was vandaag op een bepaalde manier ook wel ‘heftig’, zegt de eerstejaars. In het halfjaar dat ze  Logopedie deed, heeft ze de campus amper gezien.
"Je komt nu binnen in een totaal andere wereld. Maar ik voel me hier al meteen thuis, terwijl ik eigenlijk alleen nog maar naar binnen ben gegaan voor de wc.”

Papa Bjorn
'Papa' Papa Bjorn met naast hem de komkommersjoelbak.Bjorn, tweedejaars van dezelfde opleiding, begeleidt deze week zijn ‘kindjes’.

“Helaas geen kroegentocht voor ons dit jaar en ook geen Purple Festival. Maar we pakken vast nog wel ergens met z’n allen een terrasje. We hadden ook al een Cluedo met levende schilderijen, dat was heel geslaagd.”

Zelf had hij vorig jaar geen fysieke intro. Hij wist dus niet goed wat hij kon verwachten, maar de sfeer zit er wat hem betreft al goed in.

Beetje loskomen
Op campus Stappegoor zet een groepje ‘papa’s’ en ‘mama’s van de Juridische Hogeschool (van Fontys én Avans) nog even de puntjes op de i. Op het grasveld voor hen trappen SPECO-studenten een balletje.

“Echt jammer dat er geen Purple Festival is”, verzucht vierdejaars Erdenay, die het geluk had dit afsluitende festival al een paar keer mee te maken. Mama en derdejaars Lissa: “En ook geen camping. Ik vond die tijdens mijn eigen intro supergezellig. Met z’n allen ’s ochtends ontbijten bijvoorbeeld.”

Beetje loskomen
Hoe dan ook gaan ze voor eenWelkomsttasjes voor eerstejaars. leuke intro voor de eerstejaars. “Belangrijk is dat ze een beetje loskomen”, zegt Erdenay. “In het begin voelt iedereen zich ongemakkelijk.”

En corona? Erdenay: “Ik ben zelf gevaccineerd en ben me er heel bewust van. Ik denk dat het best moeilijk zal zijn voor iedereen om zich aan de coronavoorschriften te houden. Maar politieagentje spelen, dat ga ik niet doen.”

Basisingrediënten
Sommige opleidingen hadden vandaag al activiteiten, andere starten er morgen mee. Maar de basisingrediënten zijn bij de verschillende opleidingen nagenoeg hetzelfde: kennismaken met elkaar en de opleiding, een spel- en sportmiddag, een rondje door de stad op de Stadsdag, een pubquiz, samen drinken en eten. [Petra Merkx]