COLUMN, Roos Vervoort,
november
2022

Een bijbaan of een baan?

Laatst zat ik College Tour te kijken, want colleges volgen doen we als studenten natuurlijk nog niet genoeg. Nu was er gelukkig een interessante gast aanwezig, Sander Schimmelpenninck. Zijn laatste tip aan studenten was: ga vooral veel werken! Dat had hij namelijk zelf in zijn tijd bij het studentencorps niet gedaan. Maar is dat nou wel zo’n goed advies?

Nu snap ik het best hè, dat als je van adel bent en papa en mama je maatpak betalen voor bij het corps, dat het dan best als een bevrijding kan voelen om zelf de kost te verdienen. Maar laten we eerlijk zijn: is al dat werken als studenten in soms al best wel serieuze banen als nou wel zo’n goed idee?

Zelf heb ik vorig jaar als docent gewerkt op een middelbare school en verdiende zo voor het eerst (buiten een vakantiebaantje om) wat serieuzer mijn eigen geld en dat voelde best goed. Die baan kreeg ik vanuit een stage en zo rollen meer studenten al langzaam tijdens hun studie de werkvloer op. Maar een goed idee? Zo’n baan vraagt toch best wat van je en leidt je af van je studie en alle leuke dingen daar omheen. En studenten gaan na hun afstuderen waarschijnlijk nog een groot deel van hun leven in diezelfde sector (bij mij het onderwijs) aan de slag.

Ik vind het helemaal niet verkeerd om je te focussen op je studie en je bezig te houden met het studentenleven. We moeten als studenten de ruimte en de tijd hebben om ons te ontwikkelen en wat meer levenservaring op te doen, haast kunnen we daar beter niet mee hebben. Straks ‘mogen’ we doorwerken tot ons zeventigste, dus met die serieuze baan komt het vast wel goed.

Ik snap best dat Sander Schimmelpenninck zich sowieso geen zorgen over maakt, want hij heeft als jochie met een gouden lepel zijn fruithapje gekregen. De meeste studenten moeten genieten van hun studententijd en de tijd nemen om zichzelf te ontwikkelen, juist ook buiten het werken om. Die kans krijg je later veel minder. Een baantje bij de Appie of in de kroeg lijkt me geen slecht idee, dus als Sander dat bedoelde lijkt me dat helemaal prima. Je studentenleven moet ook betaald worden. Maar misschien moeten we nog even wachten met de ‘serieuzere banen’.

Roos Vervoort is tweedejaars student aan de lerarenopleiding geschiedenis in Tilburg en schrijft columns voor Bron.

Michel
December
2022
Werken is goed voor je, ook als student. Het leert je wat een euro echt waard is en laat je de waarde van je opleiding zien. En het kan ook super leuk zijn natuurlijk. Ik heb mijn hele studententijd 1-2 dagen per week gewerkt en ook in nagenoeg alle vakanties. En ook dan houd je genoeg tijd over voor je studie en een studentenleven.
Annemarie
2022
Als zo’n beetje eeuwig student ben ik het niet met je eens. Ga juist wel werken in de branche waar je uiteindelijk ook terecht hoopt te komen. Je doet contacten op en vindt uit wat je leuk vind en waar je wel en niet past. Dat gebeurt echt niet tijdens je studie en die enkele stage is te weinig om echt te weten wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk moet je niet fulltime gaan werken maar parttime, op verschillende plekken? Ja! Ga ervoor!