Een betere wereld begint bij... onderwijs

Brainport-regio ondertekent VN-charter

Alle bij Brainport aangesloten bedrijven en instellingen hebben vandaag het zogenoemde SDG Charter ondertekend, onder toeziend oog van minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Dat gebeurde op de Fontys-campus in Eindhoven en dat was geen toeval: zowel minister Kaag als Philips-topman Hans de Jong noemt onderwijs een van de belangrijkste duurzame doeleinden.

Sustainable Development Goals (SDG's) ofwel duurzame ontwikkelingsdoeleinden moeten eraan bijdragen dat we een betere, schonere en eerlijkere wereld krijgen. Om organisaties en bedrijven daarbij te helpen is door de Verenigde Naties het SDG Charter opgesteld, met daarin 17 hoofddoelen en een hele trits 'kleinere' doelen die daar weer onder hangen.

Afgelopen week ondertekenden alle 37 hogescholen van Nederland al dit Charter. Vandaag was het de beurt aan de grofweg 150 instellingen en bedrijven van Brainport regio. Luuk Visser, medeoprichter van Microlab, presenteerde de door Brainport georganiseerde bijeenkomst. "We zijn blij dat we dit bij Fontys doen. Want onderwijs is een van de belangrijkste doelen waarmee je ook al die andere doelen kunt verwezenlijken."

Nienke Meijer, Fontys-voorzitter en tevens bestuurslid van Brainport: "Wij zijn de eerste regio in Nederland, volgens mij zelfs in heel Europa die dit als triple helix - de samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid, onderwijs- en kennisinstellingen - ondertekent."

Bijdrage
"Bij Fontys leiden wij de nieuwe leiders en eigenlijk meer nog de nieuwe makers van de toekomst op. Wij geven onze studenten niet alleen kennis en vaardigheden mee maar ook TEC-skills. Zo kan onze student zelf bepalen wat hij wil worden, maar vooral ook wíe hij wil worden. En welke bijdrage hij wil en kan leveren aan de samenleving."

De SDG's geven daarbij richting, zo luidde de uitleg van Meijer. "Het is een kompas en het is een overzicht waar iedere student maar eigenlijk gewoon iedereen richting uit kan halen."

Businessplan
Hans de Jong, president van Philips Nederland en vice-voorzitter van Brainport, had nog de beste beschrijving van het SDG Charter: "Hiermee hebben we eigenlijk voor het eerst in de geschiedenis als wereld een soort businessplan opgesteld. Dit biedt iedereen voor het eerst structuur en richting en concrete doelen."

Een betere wereld lukt alleen als je het gemeenschappelijk doet en focus aanbrengt, zo stelde De Jong. Daarbij haalde hij zijn eigen bedrijf als voorbeeld aan.

"Philips is al decennia lang bezig met duurzaamheid en zal in 2020 wereldwijd CO2-neutraal zijn. Daarnaast is het succes van Philips natuurlijk gekoppeld aan sdg nummer 3: Good health and well-being. Als het daar om gaat, willen we in 2030 het leven van 3 miljard mensen verbeterd hebben. We zitten nu op ongeveer de helft. Een voorbeeld: elke seconde wordt ergens ter wereld een Philips-apparaat gebruikt om een patiënt met hartproblemen te helpen."

Minister Kaag stelde dat deze regio "supertrots mag zijn dat jullie ook hierin weer voorop lopen". Zelf noemde ze onderwijs en daarnaast ook gendergelijkheid en vrede, gerechtigheid en sterke instituties als belangrijke sdg's. "Maar het is met de SDG's net als met Monopoly: om weer op Start te komen moet je ze toch allemaal 'gedaan' hebben."

Studenten
Na de officiële ondertekening door Brainport-voorzitter en burgemeester van Eindhoven John Jorritsma, mochten studenten van de minor Embrace TEC aan de aanwezigen uitleggen in hoeverre zij duurzame doeleinden in hun studie in- en toepassen. Zoals de Braziliaanse student Caio Bastos, die een adapter ontwikkelt waarmee je via je fietsdynamo je smartphone kunt opladen.
Helaas voor de studenten waren de meeste hoge gasten na de ondertekening echter ook meteen weer vertrokken. [Jan Ligthart