september

Docent zet zich in tegen kamertekort en wordt hospita

Kamer over? Help studenten aan een woonruimte. Die oproep deed Fontys vorig jaar aan alle mensen in de regio Eindhoven. Femke, docent Verpleegkunde bij Fontys, geeft er gehoor aan.

Femke omschrijft zichzelf als een idealistisch persoon, iemand die anderen graag helpt. Haar keuze om een deel van haar huis af te staan aan een student, bewijst dat. “Ik vind het heel vervelend als studenten niet kunnen studeren omdat ze geen woonruimte hebben of met veel reistijd zitten”, vertelt ze.

Ruimte over
De docent Verpleegkunde is net verhuisd en woont samen met haar twee zoons van zeven en elf in Eindhoven. Ze heeft een grote kamer over, bedoeld voor een student die ze mogelijk al gevonden heeft. Nota bene dankzij een reactie op een artikel op de website van Bron. Het kennismakingsgesprek tussen de twee staat gepland voor begin oktober.

Femke, docent Verpleegkunde bij Fontys"Een moeder was op zoek naar een kamer voor haar dochter. Zij woont in Almere en reist elke dag vier uur om op school te komen”, aldus Femke. “De moeder vertelde dat haar dochter geen type is voor een studentenhuis. Het is een rustig meisje dat zich wil richten op haar studie en daarom voor een hospita kiest.”

Win-win
Volgens Femke is het een win-winsituatie. De student krijgt een kamer, Femke krijgt er een hulpje bij. “Ik heb best vaak het probleem dat ik als alleenstaande moeder een oppas nodig heb. Bijvoorbeeld als ik ’s avonds even wil gaan hardlopen. Mijn kinderen kan ik nog niet alleen thuislaten. Misschien dat de student, tegen betaling uiteraard, af en toe een paar uurtjes op mijn jongens wil passen.”

Femke ziet meer voordelen: “Ik was al langer aan het spelen met deze gedachte. Waarschijnlijk had ik het niet gedaan als ik een partner zou hebben, maar nu kan het me ook op financieel gebied wat meer ruimte geven.”

Boodschappen
Hoeveel ze precies voor de kamer wil vragen, weet de docent nog niet. Een berekening op Kamernet leert haar dat ze er zo’n 400 euro voor kan krijgen. “Maar ik zit ook met stijgende energieprijzen”, legt Femke uit. “Qua boodschappen doe ik niet zo moeilijk. De student mag altijd mee-eten. Ik kook meestal toch te veel. Als er een persoon extra aan tafel zit, maakt dat voor mij niet uit.”

Over regels heeft Femke al nagedacht. De weekenden houdt ze graag voor zichzelf en haar kinderen, dus het zou fijn zijn als de inwonende student dan een paar dagen naar haar ouders gaat. “Al neemt dat natuurlijk niet weg dat ze in bepaalde weekenden gewoon welkom is.”

De wasmachine mag ze gebruiken, de douche uiteraard ook. Haar vrienden zijn welkom, maar daar wil Femke nog wel iets op bedenken. “Want in welke ruimte laat ik hen zitten? In haar eigen kamer of in de woonkamer? Verder zou het fijn zijn als het op een bepaalde tijd stil is, net zoals op een camping. Stappen mag en laat thuiskomen natuurlijk ook, maar dan moet niet het hele huis wakker worden gemaakt.”

Platforms
Mocht de klik er na het kennismakingsgesprek met de student uit Almere niet zijn, dan zoekt Femke verder naar een andere ‘huisgenoot’. Het is nog de vraag hoe ze dat gaat aanpakken. In ieder geval niet via speciale platforms zoals Kamernet. Want: “Je weet dan niet wie je in huis haalt. En omdat ik twee kinderen heb, is dat best spannend. We willen iemand vinden die zowel bij ons huishouden als bij onze levensstijl past.” [Karen Luiken]