januari
2022

Hospita ingezet in strijd tegen kamertekort

Het tekort aan studentenkamers kan in Eindhoven worden opgevangen met ouderwetse hospita’s. De gemeente wil verhuur van leegstaande kamers aan studenten onder voorwaarden toestaan.

Het nijpende tekort aan studentenkamers werd deze week besproken in de Eindhovense gemeenteraad. Deel van de oplossing is volgens wethouder Yasin Torunoglu een hospitaregeling waarbij leegstaande kamers aan één volwassene (student) met maximaal twee kinderen mogen worden verhuurd.

700 extra kamers
Torunoglu gaf aan dat de hospitaregeling slechts één maatregel is uit een pakket dat de gemeente moet helpen om meer grip te krijgen op de lokale woningmarkt. Zo wordt er ook ingezet op nieuwbouw, bijvoorbeeld op de TU/e Campus waar de komende jaren 700 kamers en studio’s worden gerealiseerd.

In het maatregelenpakket zit ook de zogenaamde opkoopbescherming. Die moet het beleggers moeilijk maken om woningen bedoeld voor starters en modale inkomens op te kopen. Hiermee moet een einde komen aan de ‘oneerlijke concurrentie’ van beleggers die meer kapitaal hebben en makkelijker aan financiering kunnen komen.

Deze regeling gaat echter ten koste van het aantal kamers en etages dat verhuurd wordt in de stad, zo erkende Torunoglu eerder. De beleggers kopen de woningen immers om ze te verhuren.

Daarom zet de gemeente nu extra in op andere maatregelen zoals het bouwen van tijdelijke woningen, sneller bouwen en de nieuwe hospitaregeling.

Voorwaarden nieuwe regeling
Voor de verhuur van een lege kamer in hospita-situatie gelden wel enkele regels. Hiermee moeten ‘verkapte kamerverhuursituaties’ worden voorkomen. Zo moet de woning volledig in eigendom zijn bij een particulier of moet het om de hoofdhuurder van een huurwoning van een corporatie gaan.

Ook worden verhuurders geacht op het gedrag van hun huurders te letten. En de eigenaar of huurder moet minstens één jaar in de woning wonen.

De nieuwe hospitaregeling is vastgelegd in een bestemmingsplan voor de hele stad. Het plan ligt inmiddels ter inzage. [Ivo van der Hoeven]

Damir
July
Ik ben op zoek naar een kamer onder de 250 euro in omgeving Eindhoven.
Mariyana van brunschot
Op zoek naar een kamer voor 2 studenten 1 jaar aan tu Eindhoven
Marktplaats
October
Kamer bij hospita
Zie omschrijving
Claudia de Veer
2022
Mijn dochter woonachtig in Almere, 2de jaars op TUe is dringend op zoek. De 4 uur reistijd per dag gaat te koste van heel veel nuttige dingen. Is er een platform waar we terecht kunnen om in contact te komen met mogelijke hospitas?
Jan Ligthart
2022
Voor meer informatie kunt u waarschijnlijk het beste contact opnemen met de gemeente Eindhoven of de TUe.
Femke Stijnen
2022
Ik zou ook graag een kamer aan een student verhuren, ivm inwonende jonge kinderen moet er wel een match zijn. Ik ben ook opzoek naar een platform voor hospita’s. Claudia mocht dit passen bij je dochter stuur me een mail op femkestijnen@gmail.com.
Marktplaats
October
Kamer bij hospita
Zie omschrijving
Joost Bokkers
Beste lezer,

Mocht u vragen hebben over de verhuur van een kamer, de regeling en alles wat er bij komt kijken, dan kunt u bij ons terecht www.hospihousing.com. Op onze website hebben wij alle informatie wat er komt kijken bij het verhuren van een kamer. Onze hulp en informatie is kosteloos en kunnen u van a tot z helpen bij het vinden van een geschikte student.

@Hilde, mocht u vragen hebben of even willen bellen, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Joost Bokkers
Hilde Kalthoff
March
Dag,

Heeft u informatie over de regeling? Mijn huis is veel te groot voor me. Zou wel een kamer kunnen verhuren.

Groeten Hilde
Jop onstenk
July
2022
Goedenavond, ik zie dat u een kamer wil verhuren. Wij zijn op zoek naar een kamer voor onze zoon van 20. Hij gaat dit jaar in september een hbo studie doen aan het Fontys in Eindhoven. Heeft u nog een kamer beschikbaar of is deze al verhuurd? Hoor het graag. Mvg Jop Onstenk.