augustus

Dit is waarom feest in Muzentuin wél doorging en Purple Festival niet

Waarom kon een groot feest in de Muzentuin in Tilburg gisteravond wél en het Purple Festival niet? Bron zocht het uit. "Het beeld is diffuus."

Studenten van Fontys leken het deze week naar hun zin te hebben tijdens de introweek, maar ze baalden ervan dat het afsluitende Purple Festival door de coronamaatregelen gisteren niet kon doorgaan. Het is voor velen het hoogtepunt van de jaarlijkse introweek voor eerstejaars.

Maar waarom mocht een groot feest in de Muzentuin voor eerstejaars van Tilburg University gisteravond dan wel? En de feesten deze week in de Koepelhal in de Tilburgse Spoorzone gingen ook door. Terwijl FLOT Zingt in een Tilburgs café weer niet mocht. Het lijkt willekeur, maar dat is volgens betrokkenen niet het geval.

Geen grootschalige evenementen
De reden dat Fontys besloot het festival te cancelen, komt voort uit de laatste coronaregels, waarin staat dat grootschalige evenementen niet mogen plaatsvinden. Het Purple Festival ontvangt elk jaar een kleine 10.000 bezoekers.

Deze beslissing kwam voor de organisatie zo laat, dat ombouwen naar alternatieve grootschalige activiteiten niet meer mogelijk was, ook door de omvang van het aantal eerstejaars bij Fontys, zegt een woordvoerder van Fontys. "We hebben daarom de introcommissies van de afzonderlijke opleidingen gevraagd de festivaldonderdag op hun eigen manier in te vullen."

Feesten in Koepelhal
Maar de vraag blijft toch: Hoe kan het dat in de Koepelhal in de Tilburgse Spoorzone universiteitsstudenten maandag, weliswaar met 1.500 man, zaten te feesten. En waarom hadden studenten van Tilburg University gisteravond dan wél een feest in de Muzentuin, nota bene de tuin bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten, terwijl FLOT Zingt in Café de Boekanier niet mocht doorgaan?

De belangrijkste reden dat dit laatste niet mocht is dat vermaak op terrassen van het kabinet niet is toegestaan: geen entertainment en geen harde muziek bij de horeca. Dit vanwege de 'aanzuigende werking' die dat kan hebben, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Diffuus
Ze geeft toe dat het allemaal diffuus overkomt en het voor velen allemaal niet meer zo duidelijk is. Het komt doordat het wel of niet doorgaan van evenementen afhankelijk is van meerdere factoren. "Het gaat om de optelsom van deze voorwaarden: reserveringsmogelijkheid, limiet aan bezoekers, geen aanzuigende werking, beveiliging en de gezondheidscheck: toetsen voor toegang."

De grotere evenementen van de TOP-week voor studenten van Tilburg University hadden bijvoorbeeld overal een ‘testen voor toegang’-beleid.

“Wij geven advies op basis van de overheidsrichtlijnen. De organiserende partij beslist of het zich kan houden aan de voorwaarden. Daarom kon bijvoorbeeld de Tilburgse kermis wel doorgaan, die organiseert de gemeente zelf. Maar Tilburg Ten Miles kon dan weer niet, omdat de organisatie besloot dat het niet kon voldoen aan de voorwaarden.”

Verschil tussen steden?
Is er ook nog verschil tussen steden? Mag in Eindhoven bijvoorbeeld meer dan in Tilburg? Volgens zowel de woordvoerder van Fontys als die van gemeente Tilburg zullen er vast verschillen zijn, misschien is de ene wat soepeler in het een en de andere stad in het andere. Maar grote verschillen zien zij niet. [Petra Merkx]

Kim Senders
2021

Dit geeft helder weer waarom er keuzes zijn gemaakt wat wel en wat niet door te laten gaan. Het zal veel onnodige discussies voorkomen. Voor mij zijn de vraagtekens weg en begrijp ik het nu.

Ik kijk terug op een geslaagd intro voor onze FLOT studenten.
Elle v.d. Goorbergh
2021
Nog steeds een diffuus beeld, na 19 maanden... Ik zou zeggen: 'Denk Groter', oh nee die pay off hebben we geschrapt ;). Maar nu is het 'Fontys for Society'. En dat is echt enorm hoor... Dan moet het toch echt weer gaan lukken allemaal!