Diploma-uitreiking mogelijk op locatie vanaf 1 juli

Ondanks de beperkingen die de coronacrisis met zich meebrengt, geeft Fontys ruimte aan het organiseren van diploma-uitreikingen op locatie. Die vinden vanaf 1 juli plaats met inachtneming van de voorschriften van het RIVM en de beschikbare ruimte.

Sinds het uitbreken van de crisis zet de onderwijsinstelling in op het zoveel mogelijk beperken van studievertraging. Daarbij hebben het afnemen van toetsen en in het bijzonder de doelgroep afstudeerders prioriteit.

“Voor afstudeerders heeft het helemaal een grote impact als ze door Opleidingscoördinator Margreet van Putten bezorgde de diploma's zelf.studievertraging nog aan een nieuw studiejaar moeten beginnen”, legt woordvoerster Mascha Arts uit.

Zoveel mogelijk online
Fontys ziet de diploma-uitreikingen als een onderdeel van de studie en biedt daarom in zijn stroomschema (een handleiding gebaseerd op de RIVM-richtlijnen waarin wordt aangegeven wat is toegestaan en wat niet) ruimte voor diploma-uitreikingen.

Uitgangspunt is nog steeds: zoveel mogelijk online. Propedeuse-uitreikingen faciliteert Fontys op dit moment niet.

Goed afronden
“We vinden het nu vooral belangrijk dat studenten hun studie goed kunnen afronden en dat ze met een goed voel afscheid kunnen nemen", zegt Arts.

"Een diploma-uitreiking op locatie moet natuurlijk wel passen in wat er die dag op de locatie nog meer gebeurt. Daarvoor moet de opleiding een plan maken. Dat wordt dan beoordeeld door het lokale crisisteam. Om hoeveel mensen gaat het en hoe gaat dat dan qua logistiek?”

Overigens worden lang niet alle diploma-uitreikingen bij Fontys gedaan. Veel gebeurt ook online. “Het diploma wordt dan thuisgestuurd. We hebben collega’s die de uitreiking op een heel creatieve manier online doen.”

Gezond verstand
Een opleiding of afgestudeerde kan de uitreiking natuurlijk op zijn eigen manier buiten Fontys vieren. De instelling vraagt daarbij dan wel onder andere ‘veiligheid en gezondheid voorop te stellen’, ‘je gezond verstand te gebruiken’, ‘rekening te houden met de maatschappelijke issues en de tijdsgeest’, en met het ‘imago van Fontys’. [Erwin Blatter]

Zie ook het artikel Margreet bezorgt diploma’s aan de deur, over een opleidingscoördinator die 1560 kilometer reisde om haar studenten persoonlijk hun diploma te overhandigen.