mei

Dip in hbo-aanmeldingen valt mee, Fontys loopt nog achter

Hoewel de basisbeurs pas in 2023 wordt heringevoerd, zijn de voorlopige aanmeldingscijfers voor het komende studiejaar landelijk maar 1 procent lager. Bij Fontys ligt het anders: de historische dip in aanmeldingen is deels ingelopen, maar de cijfers blijven nog flink achter bij vorig jaar.

De Vereniging Hogescholen waarschuwde dit voorjaar voor een mogelijk grote dip in de vooraanmeldingen voor studiejaar 2022/2023. Een tussenjaar lag meer dan ooit voor de hand als studenten pas een jaar later weer recht zouden hebben op de basisbeurs.

Duidelijkheid
In maart zag het er even somber uit, toen de leraren- en de zorgopleidingen in het hbo respectievelijk 10 en 5 procent minder belangstelling trokken dan vorig jaar rond deze tijd. Voorzitter Maurice Limmen riep het kabinet op om snel duidelijkheid te geven over de voorwaarden van de nieuwe studiefinanciering. Zouden studenten die in september beginnen met studeren hun hele beurs mislopen, of maar één jaar?

Het bleek maar om één jaar te gaan en inmiddels is ook duidelijk dat de vooraanmeldingscijfers slechts 1 procent lager zijn dan vorig jaar rond deze tijd. De Vereniging Hogescholen bevestigt het bericht dat de NOS er eerder over schreef.

De universiteiten merkten sowieso niets van een dip. Daar ligt het aantal vooraanmeldingen zelfs 4 procent hoger dan voor dit collegejaar, terwijl zich toen (opnieuw) een recordaantal studenten inschreef.

Fontys
Landelijk veerden de hbo-aanmeldingen in ruim een maand tijd van -8 procent terug naar -1 procent. Bij Fontys is het beeld vooralsnog wat anders. Eind maart bleek dat aantal bij de instelling nog 19 procent lager dan een jaar eerder, waarbij aangetekend dat de internationale aanmeldingen hier niet in zijn meegenomen.

Die dip was nooit eerder zo groot. Sindsdien is de ‘min’ door nieuwe aanmeldingen een stuk kleiner, maar nog steeds aanzienlijk. “We lopen achter op de landelijke cijfers”, beaamt Teun Slot, teamleider marktpositie bij Fontys.

“We zijn natuurlijk ook flink gegroeid door de jaren heen. En als we naar de afgelopen jaren kijken zijn er ook wel vaker dipjes geweest. Het is moeilijk te duiden waarom het bij ons nu wat minder is."

Slot benadrukt dat het pas mei is en dat er de komende maanden nog veel kan gebeuren. "En de conversie van aanmelden naar inschrijven is natuurlijk ook weer een ander verhaal. Maar belangrijker is dat de student de goede keus maakt. Daar gaat het om en dat is ook onze belangrijkste taak.” [HOP, Jan Ligthart]